Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HaddockTheCaptain
#984061
Hej alla ,
Behöver hjälp med felsökning på min 855 GLT 97, 28300 välservade mil på mätaren.
Problemen började förra sommaren med att bilen började rycka och tappade tomgången,
svårartad och verkade bli sur.
In till Volvo och läsa felkoder , EFI 436,425,448,442,153, började med att byta luftpump.
Bör byta denna i första skedet, och bakre sond om felet kvarstår sa de.
Felet kvarstod, och dit igen, 448 och 442 avlästes och backventil för pumpen byttes.
Samma visa igen , då byttes bakre lambdasond ,felkod 436.
Visst avgasläckage konstaterades oxå.
Bilen gick bra några veckor sen likadant igen, då fixades avgasläckaget, grenrörspackning
och flexskarv.
Funkade bra i 25 mil, sen samma visa igen.
Vad göra ? Byta främre sond oxå och kolla upp ev läckage på insugssidan.
Stift, fördelarlock, kablar, bränslefilter bytt enligt servicespecifikationerna.
Frugan säger vi borde köpa en nyare andrabil, men man gör sig inte av med en trotjänare man
kört utan mankemang med i 16 år !
/Haddock
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#984103
Bakresonden är ju bara en kontrollsond det är den främre som reglerar sen tror jag inte att sonden klarar av att reglera så mycket så att motorn stannar men däremot kan det vara LMM som spökar.
av HaddockTheCaptain
#996521
Problemet troligen löst, du hade rätt, det var lmm som spökade.
Den mätte felaktigt luftflöde. Nu är den bytt och bilen går bra.
Kostade 3500 med arbete, håller tummarna på att bilen kommer att gå bra nu fortsättningsvis,
jag har lagt en hel del kulor på den under året.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]