Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Köpte en bil i början av april av en tjej via facebooks volvomarknaden. Kollade såklart transportstyrelsen innan köp och där stod att bilen besats och skattats i mars, 2199 återbetalas vid avställning så allt var i sin ordning. Det stod också något om förfallen skatt jag inte begrep och frågade tjejen om detta men hon sa att det var någon räkning hon inte fått ännu och att hon såklart löser det så fort den kommer. Då bilen var i trafik vid köpet och det stod som det gjorde på transportstyrelsen så tänkte jag att det inte rör mig.
Hursomhelst väntade ett brev från Transportstyrelsen på mig när jag kom hem ifrån jobbet idag..där det stod att bilen hade belagts med körförbud då tidigare ägare inte betalat skatten..
Jag är inte skattskyldig personligen och äger bilen så hur kan jag få körförbud för att tidigare ägare har skatteskuld? Jag kan ju inte ens åtgärda problemet då jag inte har någon räkning och bilen får inte framföras innan de har betalningen på sitt konto. Kul, bilen blev med ens värdelös..
Hur fanken kunde det då stå på sidan att bilen var skattad i mars med pengar som återbetalas vid avställning? Har inte kollat igen men nu står bara förbudet och vid återbetalning vid av ställning bara en punkt.. Bilen har varit i trafik hela tiden (hon har alltså inte ställt av den i samband med köpet eller några andra konstigheter) och JAG har inte fått någon räkning på skatt. Skumt också att det kommer besked om avställning nu, 3 månader efter skattmånaden..
Jag står alltså med en bil jag inte får använda trots att jag inte är skattskyldig och trots att det stod på Transportstyrelsens sida att bilen var nyskattad när jag köpte den.. Fattar nada..
Självklart svarar inte tjejen på facebook-mess eller SMS nu heller när jag undrat vad som pågår.. Hon är ganska aktiv både på Volvo of Sweden och Volvo marknaden men vill inte börja varna folk på fejjan innan jag vet vad som hänt eller om det bara är ett misstag..(även om jag inte tror det..)
Pissläge. Vad gör man?
av ThunderAce
den som står som ägare för fordonet den månaden skatten ska betalas är skyldig att betala. alternativt
att man kommit överens med försäljaren sänkt priset något och betalar själv. ring
till transportstyrelsen och be de skicka en ny faktura på skatten till dig eftersom du står som ägare nu.
om det ens går, värt och prova, då kan du nyttja bilen iaf

hurvida det är nåt lurt det får väl komma fram när du får tag på tjejen, har du inget kvitto på
köpet med henne uppgifter eller liknande, telefonnummer som du kanske ringde och pratade
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kan inte varit så att det stod att skatten skall betalas i mars. Och eftersom den inte var det, så stod det om förfallen skatt. Hur det kan stå att skatt återbetalas, har jag i sådana fall ingen förklaring till. Du kan ringa till Transportstyrelsen och få ett kontonummer du kan betala skatten på.
av ThunderAce
så här står det på min när jag söker.

skatten vad den kostar 2413kr, vilken månad den ska betalas, april i det fallet, vilket jag gjorde för nån månad sen
och om jag skulle ställa av den nu så skulle jag få ca 2010kr

om du köpte den i april så hade hon troligtvis fakturan hemma och inte betalat
den nu eftersom du nu har körförbud
Bilagor
Trans.p.JPG
Trans.p.JPG (21.57 KiB) Visad 6894 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
Hon hopps väl på att du betalar för att kunna köra bilen=hon behöver inte betala. Jag hade varit envis och låtit det gå ändå tills kronkalle hämtar hennes tv, men det är bara jag det :)
Användarvisningsbild
av SvenB
TommyP86 skrev:Hon hopps väl på att du betalar för att kunna köra bilen=hon behöver inte betala. Jag hade varit envis och låtit det gå ändå tills kronkalle hämtar hennes tv, men det är bara jag det :)
Om man har en annan bil att åka i närmaste året kan man göra så, annars står du där utan bil att åka i. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När det gäller bilköp, eller vad som helst egentligen, så ska man ALDRIG lita på när säljaren säger "jag betalar XXX när det är dags" eller motsvarande.
Nej, då är det mycket smartare, och säkrare, att betala skatten(eller vad det nu handlar om) själv och komma överrens om reducerat pris på inköpet istället.

Just det där med skatteskulder är ju extra lurigt då det direkt påverkar bilen och den nya ägaren, men det är den gamla ägaren som ska betala skulden. Skiter då den förra ägaren att betala skulden så står du som ny ägare där med en bil du inte får använda.
av malte74
Jag har kollar lite datum nu och insett hur hon gjort..
Hon köpte bilen i skattemånaden med föregående ägare som skattskyldig. När han betalat in skatten ställer hon av den i början på nästa månad och plockar skattepengarna. Snart efter det så ställer hon på den igen för försäljning, och får såklart en räkning på skatt. Någon vecka efter det köper jag bilen, och en koll på transportstyrelsen visar innan köpet att betalningsmånaden är föregående månad och att dryga 2k betalas ut vid avställning. Ingenting som tyder på att bilen inte är skattad, alltså.. Anledningen är att då räkningen på bilskatten inte har passerat sista betalningsdatum står bilen som skattad på sidan..
Är skitförbannad. Jag hade inget ärende med transportstyrelsen och sådana brev kan bli liggande i några dagar innan de öppnas.. Då hade man i värsta fall fått veta det i vägkanten av polisen, i samband med böter (eller kanske ännu värre, jag vet inte..).
Så att hon inte betalat in skatten är en sak. Att hon så samvetslöst satt mig i situationen att potentiellt ovetandes åka omkring i en oskattad bil med allt vad det innebär gör mig riktigt förbannad..

Nåväl, får väl bli läropengar..(om jag får tag i betalningsuppgifter..)..

Konstigt att man inte kunde se att det inte var betalt på hemsidan. Stod bara betalningsmånad och pengar som återbetalas, inte att det var obetalt.
Kollade tyvärr inte upp hur länge hon ägt bilen, av och påställningar osv utan bara att den var besiktad, i trafik och, som jag trodde, skattad..
av Waizguy
När jag fick min bil stulen så ställde jag av den för att slippa betala försäkring åt någon som glider omkring i min bil. När bilen sedan hittades och jag blev kontaktad att den står dåligt till och bör flyttas åkte jag dit och ställde på den för att köra hem, men ställde av den igen när jag kom hem. Sen sålde jag bilen avställd en vecka efter och för att kika att ägarbytet skett så kollade jag på transportstyrelsens hemsida, där fick jag se att det fanns en skatteskuld på 200kr (från min av-på ställning när jag hämtade bilen) den följde med bilen och detta hade jag inte tänkt på. Ville såklart inte lura någon så jag ringde till transportstyrelsen och förklara hur det låg till, jag fick ett inbetalningsnummer och löste det utan att den nya ägaren blev drabbad.
Så du kan ju ringa dit och betala in den själv, även om det känns surt att bli svindlad på detta sätt.

/// Waiz
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]