Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, sådan sitter det på min med. Jag fick förklaringen att när motorn byggs häller de i olja, och då ingick tydligen i kvalitetssäkringen att någon ska dra upp stickan och kolla att det blev rätt innan motorn går vidare till första provstarten. I det läget är ju resten av bilen inte närvarande, så att säga.

Jag vet inte om Volvo PV gör som Scania, men Scania provkör numera motorer i tillverkningen utan kylvatten. De kör så kort stund att vatten inte behövs, men olja måste det vara i motorn.
av Daniel73
Elektronisk oljenivågivare är ju hur bra som helst men jag förstår inte varför man inte kunde ha kvar oljestickan och lägga på en hundralapp på bilens pris.

en oljesticka är ju failsafe och kan inte gå sönder/visa fel etc..
av Daniel73
apersson850 skrev:Oljestickan finns alltså kvar, den också. Åtminstone på min bil, som har elektronisk nivåövervakning för övrigt.
Men den sitter så eländigt till att den inte gärna används.
av Daniel73
apersson850 skrev:Ja, och det gör ju inget, eftersom man normalt sett alltid kan kolla oljenivån utan att lämna förarstolen.
Fram till den dagen motorn rasar och man inser att givaren hängt sig strax under full oljenivå.
av Daniel73
apersson850 skrev:Då har ju förhoppningsvis givaren för lågt oljetryck också hört av sig...
Inte säkert, tänker på Mondeo 2.5 och 3.0 v6 som ofelbart dog vevlagerdöden om oljan hamnade strax unden min nivån.
Inga varningslampor utan bara lagerljud när det var för sent.

Ford sålde inga lösa lager utan nytt komplett motorblock var nödvändigt.

Idag finns relativt få kvar och dom som finns har ofta bytt motor...

Inte volvo men vem vet hur känsliga VEA är för låg oljenivå?
av andersuw
apersson850 skrev:Oljestickan finns alltså kvar, den också. Åtminstone på min bil, som har elektronisk nivåövervakning för övrigt.
Jag kollade detta med en av "verkarna" på Upplands Motor här i Uppsala och han berättade att det bara är de femcylindriga motorerna som både har (svåråtkomlig) sticka och elektronisk nivåövervakning. De nya VEA-motorerna har bara det senare.

Dessutom reagerar den elektroniska mätaren i båda fallen långsamt på nivåförändringar (se vad Volvo säger här). Eftersom VEA-motorerna därtill, i motsats till alla andra bilmotorer jag upplevt, saknar indikation för lågt oljetryck innebär detta att man inte får någon varning alls om motorn av någon anledning snabbt tappar olja (t.ex. p.g.a. skada på oljetråget), och inte heller om oljetrycket faller av någon annan anledning än för låg nivå (t.ex. fel på oljepumpen). Detta verkar ju vara måttligt välbetänkt. :roll:

Vad som dock förbryllar mig en smula är vad Volvo säger om oljesystemet i den här broschyren om motorerna i nya S90 (som jag förmodar är identiska med tidigare VEA-motorer på just den punkt vi diskuterar här):

"The oil pump is fully variable and the oil pressure is controlled by a solenoid actuator for friction reduction."

Jag tolkar det som att pumpen är elektrisk och styrs av en givare för optimalt oljetryck. Varför finns det i så fall ingen varning för problem med oljetrycket? Givaren borde ju kunna ge besked om att oljetrycket fallit under (eller stigit över) acceptabel nivå. :shock:

Sedan verkar det tyvärr dessutom vara så att den elektroniska oljenivåmätaren i VEA-motorerna (i motsats till den i de femcylindriga) i själva verket är binär trots att mätaren ser ut att kunna visa mer än två nivåer. Antingen visar den att oljenivån står på max eller också att det behöver fyllas på, inget däremellan. Se här, särskilt inlägg nr 14.

Detta är ju heller inte särskilt lyckat. Tidigare har man ju kunnat fylla på så att man vet att oljan normalt sett räcker innan man gör sig ut på långresa. Nu lär man istället ständigt behöva åka omkring med en oljeflaska där bak så att man slipper uppsöka en Volvo-handlare någonstans nere på kontinenten bara för att få tag i rätt olja när bilen behagar säga till om att den behöver det. Den enda olja som för närvarande är godkänd av Volvo för dessa motorer (Castrol Edge Professional V 0W-20) lär ju knappast finnas på närmsta mack. Billig är den inte heller. Min Volvo ÅF tar 240 kr för en enliters flaska, vilket kan jämföras med de 90 kr Biltema tar för den utmärkta helsyntetiska 5W-40 A3/B3/B4 olja (enligt uppgift densamma som Statoils) som jag, helt i enlighet med Volvos rekommendationer, kört med i min V70 T5 -02.

Ack du sköna nya värld! :wink:
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]