NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Skall byta missfärgat (svart/brunt) kylarvatten och klurar på hur jag skall göra detta.

Har läst att kretsen rymmer c:a 9.5 liter, men när jag tömde kretsen fick jag bara ut 5 liter. 4.5 liter ligger alltså kvar och skvalpar nånstans i motorblocket/kylarkretsen.

Om jag nu tillsätter/tömmer kranvatten (vågar ej med maskindiskmedel) i omgångar för att "tvätta" systemet eller kör motorn samtidigt som jag fyller på med vatten med kylardräneringen öppen kommer jag med några upprepningar kunna rensa systemet. Efter detta har jag läst att jag skall spola "rent" med destillerat vatten.

Men sedan då, när jag skall fylla på med glykol, hur gör jag då? För 4.5 liter "rent" vatten ligger ju kvar i motorblocket/kylarkretsen, kan jag få ut dessa 4.5 liter så att jag kan fylla på med nyblandad 50/50-blandning?

Har tänkt att fylla på med denna: Kemetyl Premium LongLife 774 G
Spola rent med batterivatten /avjoniserat vatten från början så spar du tid.
Jag tömde, fyllde, tömde, fyllde tills det bara kom klar vätska. Jobbigt att behöva varmköra mellan gångerna men det blir bra.
Alternativt så kör motorn varm samtidigt som du tappar av vatten och fyller på med vatten. Bra att vara två då. Jag körde den långsamma metoden.

Bäst är att blanda upp hela blandningen först men svårt då det finns några liter vatten kvar i systemet. Då får man börja räkna hur mycket glykol och vatten man behöver tillsätta. Så gjorde jag. Fungerade och fungerar klockrent.

Gjorde detta då jag bytte sort. Visste inte vad som var i och ville inte chansa.
Köpte över 50l vatten av en typ truck /lastbilfirma, billigt.
Japp, det är nog så man får göra, man får helt enkelt lita till att 9.5 liter är den korrekta siffran och slå på 4.7 liter koncentrerad glykol och därefter fylla med vatten..

Sedan skall jag testa om det går att få ut lite kylvatten genom att vakuumsuga i blockets kylkanaler (har just nu topplocket av för byte av packning) för att ha så lite "skit" som möjligt när jag börjar rensningen.

Var det kompis/kontakter som gällde för batteri-vattnet på din lastbilsfirma, eller kan vem som helst handla där? Annars är det cirka 50:- för 5 liter har jag sett, inte hela världen, men det kan nog gå åt några liter..
getsome skrev:Plockar bort termostaten så kan du spola utan varmkörningar...
Ja den lösningen är smidig.
När jag tittade på det så kändes det väldigt jobbigt att ta bort denna?
Kollade i VIDA. Du kanske kan föra mer ljus över detta? Lär komma fler som undrar detta senare :)
Du kan ju passa på att höfta med blandningen nu när det är sommar. När du kört en stund åker du till macken och kollar fryspunkten med deras glykolmätare eller om du meckar ofta kan det vara värt att köpa en egen.
369 pix på biltema, kan du passa på att kolla spolarvätskan samtidigt. Antar att du har underhållsfritt batteri men annars hade du kunnat kolla nivån på det med :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020669/

/// Waiz
Är toppen borta borde termostaten vara lätt att nå.

Plockar du bort termostaten så kan du ju skölja ur motorn nu när allt är isär. Likaså kylaren. Bort med slangarna från anslutningarna och spola den.
Tack för alla tips!

Så här ser blocket ut när toppen är av (gamla topplockspackningen ligger på plats), plasthuset med den gröna packningen är termostaten (minns den som ganska enkel att demontera), liksom bromsvakuumpumpen ovanför.
Bild

Förstår jag rätt om tanken med att ta loss termostaten är att spola direkt i slangarna? Eller var tanken mer att komma åt anslutningen till motorblocket och spola där?

Jag har ju vattenpumpen demonterad just nu, det borde väl betyda att det vatten som jag sköljer ner i blocket kommer att rinna ut vid vattenpumpens anslutning (denna borde vara monterad vid systemets lägsta punkt?)? (men undrar också var övriga 4.5 liter håller hus i så fall).

Är lite rädd/restriktiv med att slabba med vatten/glykol med kolvarna öppna. Kanske är bättre att göra detta jobb när jag skruvat på toppen igen?

Sedan bor jag i villakvarter, vill alltså vara säker på att jag samlar upp all glykol, iallafall det första/smutsigaste.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]