NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggster
Hej.
Skulle vilja be er om köpråd på en
Volvo V50 D2 Fordonsår 2011 som har gått 17000mil

Vad tror ni?
Vågar man köpa en bil som gått 17000mil på 3 1/2 år?
Bilen i trafik första gången december 2011
Vad är viktigast att kolla upp?

Bilen är servad enligt regelboken på Volvo.

Tacksam för er hjälp
Användarvisningsbild
av P210
Du kan ju vara säker på att den gått långa fina mil, inga ständiga kallstarter och kortsträckor.
Skulle hellre köpa en långmilare än en bil som gått 500mil om året.
Är servicen skött så kolla skicket i övrigt, hjullager bromsskivor/belägg etc borde vara under kontroll.
Värt att kolla är att dieselvärmaren fungerar som den ska, ovärderlig på vintern och dyr att laga.
Edit:
Kolla att det verkligen sitter ett underhållsfritt partikelfiler på den, de äldre har byte för dyra pengar, borde synas i serviceboken om det är bytt runt 12000mil. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=69788
av dieselputte
Kolla att kamrem är bytt, har för mig intervallet har blivit ändrat till 14000 mil/10 år från 18000 eller till och med högre (?) Även om säljaren försöker övertyga dig om att det är högre intervall som gäller enligt boken, så har intervallet ändrats. Var på tapeten i en tråd tidigare i år, en som fick haveri på kamremmen i en D2, har för mig miltalet var runt 17000 - 18000 på den.

Kräv kvitto på att kamremmen är bytt innan köp. I övrigt är det nog ett bra köp med stabil motor och som nämnt, hellre en långmilare med fåtal år än en kortmilare med många år.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min är tagen i trafik i december -10 och har underhållsfritt filter, så det bör vara samma på denna. Kamremmen byts vid 14.000 mil, när jag plockade ut bilen sades det att intervallet var 24.000 mil. Jag bytte min strax innan mätaren slog om, då det är en av de absolut viktigaste punkterna på bilen att se efter. Trots fullstämplad bok på Volvo: Dubbelkolla så att remmen är bytt.
För övrigt är det vanliga "slitdelar" som kan var bra att se över. Jag har tex bytt spindlar och bärarmar fram på båda sidor. Batteriet är en annan detalj som förmodligen bör vara bytt vid detta miltal, då värmaren kan slita ut det "i förtid".
Vid provkörning kan du passa på att testa hur kopplingen upplevs, min havererade vid 6000 mil.
av villhaV70
En viktig parameter du inte nämner är priset vilket är rätt avgörande. Har själv kollat pa en del V50s 1.6 Drive/D2/2.0D (6-vxl är ett maste pga Autobahn) i Tyskland och här börjar OK bilar fran 2010 med runt 16 000-20 000 mil pa ca: 5500-6500€ vilket känns ok, speciellt med tanke pa att dom är max 5 ar och har skaplig utrustning (dom ri). Skulle ha provkört denna i Torsdags http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1 men hann inte efter jobbet :( far bli en annan gang. Tycker dock det är svart att värdera unga langmilare men som en ovanstaende skriver, eller än 5 ar gamal bil med 20000 motorvägsmil än 10 ar och 10000 stadsmil!
av roggster
Hej och tack för era goda råd.

Så som jag ser det nu så är det detta som gäller

Kamrem
partikelfilter
värmare
koppling
och så lägger jag själv till Ac

Jag ska kolla serviceboken lite extra noga

efter det så är det väl det allmänna skicket och priset såklart

Än den gång tack

Mvh Roger
Användarvisningsbild
av SvenB
P210 skrev: Kolla att det verkligen sitter ett underhållsfritt partikelfiler på den, de äldre har byte för dyra pengar, borde synas i serviceboken om det är bytt runt 12000mil. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=69788
V50 D2 har alltid underhållsfritt partikelfilter. MY 12 är ju dessutom en Classic och har, åtminstone i Momentumversionen, ganska mycket extra som standard.
Användarvisningsbild
av P210
Det där har vi dryftat i många trådar nu Sven! :D

För att citera dig i en annan tråd stämmer detta;
SvenB skrev:Jag har löst det där med att rekommendera de som är tveksamma att läsa på motorbeteckningen. D4164T= 4 ventiler per cylinder = 109 hk/ej underhållsfritt. D4162T= 2 ventiler per cylinder= 115 hk/underhållsfritt.
Men MY2011 fanns V50:n med både "gamla" 16 v D4164T PSA-motorn och "din" nyare 8v med 115hk dieseln, vet inte om de alla hade D2 på bakluckan eller att de benämns så i annonser för att det låter "nyare"

Och trådskaparen skriver inte att det är en Classic, har någon varit och rakat emblemen och bilen står hos oberoende handlare kan man inte vara säker på vad han menar med "fordonsår 2011", vi vill ju kalla en Classic för MY12 (=fordonsår 12?), risken finns att det är en äldre...
Användarvisningsbild
av fjohan82
P210 skrev:Det där har vi dryftat i många trådar nu Sven! :D

För att citera dig i en annan tråd stämmer detta;
SvenB skrev:Jag har löst det där med att rekommendera de som är tveksamma att läsa på motorbeteckningen. D4164T= 4 ventiler per cylinder = 109 hk/ej underhållsfritt. D4162T= 2 ventiler per cylinder= 115 hk/underhållsfritt.
Men MY2011 fanns V50:n med både "gamla" 16 v D4164T PSA-motorn och "din" nyare 8v med 115hk dieseln, vet inte om de alla hade D2 på bakluckan eller att de benämns så i annonser för att det låter "nyare"

Och trådskaparen skriver inte att det är en Classic, har någon varit och rakat emblemen och bilen står hos oberoende handlare kan man inte vara säker på vad han menar med "fordonsår 2011", vi vill ju kalla en Classic för MY12 (=fordonsår 12?), risken finns att det är en äldre...
På den "gamla" motorns baklucka står det väl Drive med större bokstäver, likt denna? http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/8 ... X9uGAHAA_!
Användarvisningsbild
av SvenB
P 210, det som gjorde mig tvärsäker var detta:
roggster skrev:Hej.
Bilen i trafik första gången december 2011
Min bil kom i trafik första gången 2011-09-30 och är således äldre, och det är en Classic MY12. Men självklart skadar det inte att kolla motorbeteckningen. :|
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]