Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Feta däck på vintern är som högklackat=snyggt men...
Kan bara tala för mig själv men som boende strax utanför GBG så tycker jag att bilen skall vara snygg även de andra 6 månaderna på året som inte innefattar sill, nubbe och dans kring stången då vintervägar här är...sällsynt ;-)
De få gånger jag kör i lössnö (3 dagar av 100 kanske) så har jag haft bättre lycka med att komma fram i backarna med de breda däcken på tvåhjulsdrivna bilarna än med smalare dimensioner. Även broms på ren is har jag haft mer framgång med breda däck (som har mer markkontakt) än de smalare.
Men som sagt, det är ju en smaksak hur man vill att bilen skall se ut och hur man upplever att den skall uppföra sig. I Norrland (säljdistrikt) hyr jag alltid bil och då är det ju mindre storlekar som gäller, det fungerar bra det med.
Tror det viktigaste i hela historien är att man skall välja bra däck, inte "billiga". Följ testerna av vinterhjul och var inte dumsnål.
Jag är av samma uppfattning som tidigare inlägg att bilen ska vara snygg även under vintermånaderna, dock inte med avkall på säkerheten.
Jag kör 19" 245/45 Hakka 8 på vintern och bor i Skåne, bodde tidigare i Sundsvall och körde då V70 med 17" 225/50 Good Year på vintern och det fungerade utmärkt.
Du kan ju titta i din instruktionsbok vad som rekommenderas. Jag kör en D5:a och till den rekommenderas inget mindre än 225/55 17". På sommaren kör jag Volvo Bor 19" med 235/40 Bridgestone, men på vintern kör jag faktiskt 205/60 Nokian Hakka på 16" Volvo Naos... mest för att jag hade kvar den uppsättningen fälgar från förra V70:in... och det funkar bra. Se bara till att däcken har rätt lastindex.
Riktiga män kör med dubbade Graningekängor på vintern inte några djävla "finskor" :D
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Det beror nog på vart man bor. Bor man söderut och bara åker på snö/is i undantagsfall är behovet av vinterdäck ett annat. Bor man som jag i en del av Sverige där isvallar och snömodd är standard på vägarna under vintern så är det skönt med mycket däck mellan fälg och väg :D

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]