Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vassegård
Hej hej!
Jag är nu en ny Volvo ägare av en V70N 2,4 2005 som har gått ca 21000 mil.
Jag har fått en felkod P0441 som betyder att det är ett felaktigt spolflöde i Evap-systemet.
Jag såg att tanklocket var sprucket och bytte det, släckte felkoden men dök upp igen.
Har försökt leta reda på avdunstingsventilen (purge valve) för att kolla att slangarna ser hela ut.
Fråga 1: Sitter den under insugningsgrenröret?
Fråga 2: Måste man plocka bort insugnings grenröret för att komma åt den?
Fråga 3: Vad är andra lämpliga åtgärder?

När jag öppnar bensinlocket så hör jag inget pysande ljud så någonstans är det en läcka kan jag tänka mig eller en öppen Purge valve.
Jag ska lyfta bilen och titta ordentligt under att alla slängar ser hela ut nära kolkanistern.

Något mer att tipsa mig om?

Mvh

Gustav
av HVTH
Fick du felkoden P0441 så läste du inte ut bilen med VIDA eller PPC, utan sannolikt en universell OBDII läsare kanske? Dessa läsare kan inte släcka volvospecifika koder så det kan vara så att du löste problemet genom att fixa tanklocket men behöver nolla koden med VIDA/DICE eller PPC. Testa att lyfta minuspolen och se om den försvinner, kan funka på en del felkoder som inte är SRS relaterade.

Annars är det inte helt ovanligt att V70 läcker från röret som går ut precis bakom tanklocket. Har för mig att den kan vara jobbig att komma åt, men det finns trådar om det på forumet.

Lycka till! :)
av Vassegård
Japp. Den är utläst och släckt med en universell obdII läsare.
Har någon mer erfarenhet gällande om evap-koder kan släckas på "riktigt" med en elm327 dongel på Volvo bilar? Vore skönt att felsöka lite mer själv innan man lämnar in den på verkstäder som tar 500-700 för att kolla med koder.
av Vassegård
Uppdatering på problemet...

Nu i sommar när det inte har varit fuktigt så är P0441 släckt och en start efter fuktigt väder så tänds-lampan.

Kan det vara någon givare som får dålig kontakt av fukten? Vad tror ni?

/g

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]