Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Daniel73 skrev:Motorn är det inget fel på, växellådan är väl akilleshälen men det är inget enormt fel på den heller, den gör blien lite törstig med sitt slirande.
Glöm inte att AWD gör bilen både tyngre samt att den får en lägre slutväxel, som gör att den varvar mera än en FWD, det drar upp förbrukningen
Användarvisningsbild
av apersson850
Den sexstegade växellådan TF-80 SC i kombination med exempelvis D5244T15 är uppenbarligen programmerad till att lätta lite på lockup vid låga varvtal, alltså när man kör snällt i hastigheter upp till 70 km/h ungefär. Detta för att undvika morrande från motorn. Men det gör då i sin tur att det förstås går åt lite mer diesel än vad det gör med låst omvandlare. Man kan lätt känna skillnaden genom att välja växelläge manuellt, för då håller låsningen i längre ner i varvtal.

Jag har bara kört lite grand med VEA-motorn, då i 225 hk dieselvariant. Den gick fint, men låter intetsägande, som de flesta fyror. Personligen gillar jag tonen hos femcylindriga motorer. Hur VEA annars är att köra med vet jag inte. Behöver fler mil för att kunna avgöra det, gärna med något tungt bakom.
av Verdi
Har visserligen inte kört VEA-motorn men 5-cylindriga motorn tycker jag låter rätt bra och har en ok karaktär. Då är jag ändå van vid BMW:s fina 3-liters sexa och modern 8-stegad automat. Har kört rätt många 4-cylindriga dieslar och de är rätt träiga på nåt sätt. Både vad gäller ljudet och karaktären. Jag tycker det känns som att 4-cylindriga motorer har astma om ni förstår vad jag menar. Visst kan det finnas kraft men i ett väldigt smalt register och varvar man över det registret så känns det som att motorn inte får luft.

Den gamla 5-cyl kan dessutom med all säkerhet trimmas med Polestar till nästa vår och då får man 215hk. Minst. Eller om man är mer äventyrlig så har BSR ett trim som ger 245hk.

Visst är den nya växellådan bättre, antar jag, men herregud. Tycker den gamla växellådan passar bilen som hand i handske. Mjuk, följsam och lite gammalmodig. :-) En XC70 är ju absolut inte nån racerbil. Vi valde den för att den är stor, säker, komfortabel och prisvärd.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]