Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla

Jag har en XC90 D5 -07 med manuell låda, den har nu gått ca 28000 mil och den hackar när man släpper upp kopplingen när den är kall. Spelar ingen roll och det är back eller ettan, så fort bilen är varm och man har växlat och kört lite så försvinner problemet.

Vad är det som ska bytas och vad kostar det???
Tja, kan ju vara så trivialt som att fettet på splines försvunnit med åren, se länk nedan. Nytt fett 50 kronor men tyvärr måste växellådan lossas från motorn och då byter man ju kopplingen samtidigt.

10-15 pengar kostar det nog tyvärr. Kanske lite mindre som kompispris. Fordonsgymnasie ytterligare mindre men långsammare.

Men efter 28000 mil får det nog anses hyfsat normalt med kopplingsbyte.

http://www.zf.com/brands/content/en/sac ... pline.html
Drar bilen olja? Tänkte om den kanske läcker in via packningen där och får olja på lamellerna?
Som sedan gnids bort när du kört en bit?
Bara en gissning från min sida, jag är ingen expert. Men när jag köpte min s80 så upplevde jag samma, som jag tycker försvann när jag slog i omega läckstopp. (Finns billigare piratkopior som funkar lika bra).
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]