Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Sitter och kikar på begfälgar, då jag gärna vill ha ett par reservhjul (sommar, dubb) som är lite mer kapabla än nödhjulet. Har hittat en billig uppsättning V70-fälgar; det som skiljer är väl ET (50 istället för 55) och fälgbredden (7" istället för 7.5") om man jämför med XC-fälgarna. Däckdimensionen och ET kommer också skilja en aning pga bredden på fälgen, tänkte mig 215/60 R17, jämfört då med original 235/55 R17. Eller borde jag egentligen verkligen ha reservhjul med samma ET och bredd? Tanken är ju att de bara ska användas i undantagsfall (dvs punktering osv). Vilka regler gäller för egna nödhjul egentligen? Rent tekniskt blir ju detta ett nödhjul i så fall, eftersom dimensionen skiljer mot original? Eller är det bara Volvos egna nödhjul som får användas, trots att det passar bättre på en skottkärra? Tacksam för synpunkter.
Användarvisningsbild
av xerent
Vad jag kan läsa mig till kommer alla hjul som inte har exakt samma däckdimensioner som övriga däck att räknas som nödhjul.

Det tolkar jag som att om man kör ett reservhjul med 17"-fälg och övriga är 19"-fälg så kommer reservhjulet att räknas som nödhjul även om däckbredden och hjulradien är densamma. Är det så?

Maxhastigheten för nödhjul anges av olika källor på the grand interwebs som det som står på hjulet, det som står på däcket eller det som står i instruktionsboken. Om man använder ett annat nödhjul än den typ som tillverkaren har skickat med, är det högst oklart vad som gäller. Om jag köper ett däck märkt 96H och skriver "Max 210 km/h" på fälgen, är det då det som gäller, eller gäller det som står i instruktionsboken oavsett vilket nödhjul som monteras?

:D
av Daniel73
Köp en fälg som du sätter udubbat vinterdäck på, funkar som nödhjul både på vinter och sommar

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]