Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Det är lika snyggt på vintern som på sommaren med breda däck. Ser inga nackdelar heller, bra grepp och tyst och fint.
Snyggt håller jag med om men moddplaning är väl ändå en ganska påtaglig nackdel. Har upplevt mycket mer understyrning med en XC70 med 235:or än 240 med smala däck (ca 180-190 i bredd tror jag). Hände rätt ofta att den förstnämnda understyrde i lägre hastigheter, t.ex körning på plogade smågator eller på snävare avfarter. Fick köra ganska defensivt för att undvika det. Däremot är ju den fyrhjulsdrivna bilen klart bättre i högre hastigheter även med 235:or t.ex köra över moddsträngar.

Edit: inser att det kanske inte är helt rättvis jämförelse. Skiljer ca 500 kg tjänstevikt mellan de två och kan därtill tänka mig den nyare bilen har en större andel vikt på framhjulen än på en 240. Men jag vill ändå inbilla mig att däcken har spelat roll.
Ja alltså....

Bor man i Småland, Skåne eller för all del Mälardalen och har andra geografiska förutsättningar och för all del fungerande vägunderhåll (som är tämligen obefintligt i Västerbotten och Umeå i synnerhet) så kör man ju mestadels på torr väg. Men om man ändå kör på sådant sätt att t.ex. 205:or inte ger tillräckligt grepp borde man se över sin körstil eller sitt chassie.

Nä, nu ska jag inte döma andra efter deras körstil. Sorry.

Jag blir bara så förbryllad när jag tänker tillbaka på mina nära döden upplevelser med breda vinterdäck. Min förra bil är bara ett av flera exempel, en bil som för övrigt har ett fenomenalt bra chassie. Den hade 235:or premium vinterdäck i bra skick på när jag köpte den (Hakka dubbade) På väg hem längs E4 som i vanlig ordning bara saltas, aldrig plogas, togs jag med på ett antal surf-turer där däcken helt nonchalant bara fick för sig att flyta ovanpå all sörja, i princip som vattenplaning. Kusligt och inget vidare trafiksäkert. Inte speciellt imponerad åkte jag till däckhandlaren några dagar senare, köpte 4 nya Conti Ice dubbade i 205 bredd på nya fälgar och åkte säkrare därefter. Jag sålde 235:orna på Blocket och fick in cash som täckte de nya hjulen och ett antal sköna sedlar därutöver som jag kunde göra annat för.

Jag dömer som sagt ingen, men handen på hjärtat; hur många behöver verkligen den extra bredden för att standardbredd ej räcker till greppmässigt? Hur många låter enbart fåfängan styra?
Kan inget om vinterdäck på bilar men det borde vara en avvägning mellan storlek på hjulet och bredd samt däcktryck.
Numera varierar ju underlaget mycket på vintern och en av de farligaste situationerna är väl planing där bredare däck borde vara sämre?
Leafs skrev:Ni måste förklara för mig som inte förstår bättre....Vad exakt är fördelen med breda vinterdäck 17" och större?

Det behövs inga förklarningar för du förstår redan bättre, det är ingen fördel med breda lågprofildäck på vintern.
Kan man dra slutsatsen att 205 däck duger utmärkt väghållningsmässigt?

Det är ju dessutom dom billigaste och mest komfortabla samt ger lägst förbrukning.
Daniel73 skrev:Kan man dra slutsatsen att 205 däck duger utmärkt väghållningsmässigt?

Det är ju dessutom dom billigaste och mest komfortabla samt ger lägst förbrukning.
Jag anser att svaret på den frågan är ett solklart JA. Men det finns ju en del med minst sagt avvikande uppfattning, som anser att allt som är smalare än 225 hör hemma på en cykel...
Daniel73 skrev:Kan man dra slutsatsen att 205 däck duger utmärkt väghållningsmässigt?

205 rekommenderas alla dar på året, men används bara på vintern dock :-)-)

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]