Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
StefanN skrev:Jag har 316 i fram och ventilerat i bak men tänkte om man kunde få på 336 i fram.
Har du bytt till det? Står ventilerade skivor 300 mm fram och "skivor 302 mm" bak. Tolkar det som att det är ventilerade endast fram?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Jag tror min bil har största bromsarna från fabrik men enligt motsv sida ovan har jag också "skivor 302 mm" bak. Är det någon Volvo som då har ventilerade bak som standard eller är det om man eftermonterar det?

Av nyfikenhet: är det samma bromsok till alla skivor? Tänker ifall skillnaden bara är att klossarna tar mer perifert, eller är det rentav olika ok till alla skivor?
Malmstroem skrev:Uppgraderade bromsar brukar vara aktuellt för de som behöver stanna mer än en gång.

Kör du på bana så blir standardbromsarna överhettade. Det går att åstadkomma utanför bana också, men då behövs en rätt aggressiv körstil.

Skillnaden mellan "vanliga" och "uppgraderade" bromsar på vanlig väg första gången du behöver stanna är i princip obefintlig. Efter ett par varv på bana så märks det skillnad. Stor skillnad.
Innefattar aggressiv körstil fortkörning? Tänker om man ofta är uppe i hastigheter över typ 160-170 så borde väl större skivor kunna göra skillnad...?
Användarvisningsbild
av hollan
Mej veterligen så har alla v70 16" bromsar utom 2,5t ft t6 äldre 5cyl diesel och awd bilar dom har 16,5
Skall ni ha stora bromsar som är bult on så ska ni ta ok skivor klossar från polisbilar dom har 17" och kräver minst 17" hjul
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, på bana behövs annat än original, det vet jag också. Men de flesta får ju inte för sig att flänga runt banor med en V70, det var därför jag undrade.

Om tekniska data för min bil står det bromsar fram 316 mm ventilerat, bromsar bak 302 mm. Men de är ventilerade bak också (jag har ju en D5 AWD). Samma storlek på bromsar anges på motsvarande T6.
Användarvisningsbild
av StefanN
Vet inte vad som styr det men det är ju inte bara Polis som har det då dom är väldigt vanliga på Bildelsbasen och liknande samt att tex Bilia webshop som bara har det nödvändigaste har dom listade.

Nån som vet nåt om bromssköldarna? Borde va byte på dom? Har två nummer på sköldar (H+V) som finns på en med 336mm men dom numren sitter även på massa andra? 31362398 och 31362399
Kan nån slå lite på dom och se?

Hittade även 30681690 och 30681691 som ska va till 336mm?

398 och 399 verkar va standard 316mm så det är 690 och 691 som gäller.

Edit: Vart lite sugen, testar att beställa lite delar så får vi se vart det leder. Hittade en uppsättning bromsok som gått 89 mil bara.
Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Det ja har funderat på är om det är samma hålbild på bromsoksbyglarna mellan olika modeller. Är måtten samma på hjulspindeln och hjullagret mm. passar det såklart. Man vill inte byta och upptäcka att bromsskivan inte hamnar mitt i bromsoket eller nått.

Ja köpte hem 320mm till C30n som hade 300mm original men ja bytte aldrig....

Men stora fälgar och små bromsar är det lätt att hålla rent fälgarna.
Användarvisningsbild
av StefanN
I princip handlar det bara om att byta tillräckligt mycket delar, förr eller senare passar det. Hoppas dock på förr.
Min plan är att ta hem oken och prova lite, verkar det ok köper jag skivor och sköldar och klossar sen också så borde det räcka. Besiktningen är jag inte det minsta bekymrad över, det finns inte en suck att dom märker detta.
Totalpriset blir under 5000:- och då jag ändå behöver byta skivor och belägg fram så är merkostnaden försumbar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]