Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slasse
Hej forumet!

Efter att ha kört tyskt de senaste tio åren så lutar det nog åt en XC70 D4 AWD Classic Sport till hösten (i konkurrens med Golf SportCombi Alltrack). Dock så har jag några frågor. Jag var inne hos Upplands Motor i Hammarby Sjöstad och frågade runt lite om bilen. Säljaren sa bl.a att de bilar som beställs nu levereras med 190hk dieseln och om jag förstod det rätt, även får 8-stegs automaten? Men jag kan inte hitta något om detta på Volvos hemsida - mer än att XC60 leveraras med denna motor? Nåväl, jag lyckades ändå komma upp i 427.000kr för en Volvo, vilket verkar lite galet men ändå billigare än mina tyska alternativ.

Dessutom, när byts XC70 ut mot V90 Cross Country? Jag är dålig på vår Svenska (Kinesiska?) stolthet Volvo och vet inte riktigt var alla bra "skvallersidor" finns?
av Daniel73
Xc60 d4 awd har 2.4l 5-cyl 190hk med 6-stegs automat.

8-steg med nya motorn med 4-cyl lär vi inte få se i en modell som är äldre än nya xc90.
Tveksamt om motorerna ändras alls från dagens 181hk då det är så dom är typade för detta modellår.
Användarvisningsbild
av Slasse
Ah, okej. Får be säljaren utveckla sig lite då. Tack.
av Robot
Daniel73 skrev:Xc60 d4 awd har 2.4l 5-cyl 190hk med 6-stegs automat.

8-steg med nya motorn med 4-cyl lär vi inte få se i en modell som är äldre än nya xc90.
Tveksamt om motorerna ändras alls från dagens 181hk då det är så dom är typade för detta modellår.
Det borde ju komma awd till nya VEA-motorn snart. 2.4 litern är ju ganska passé med halvtaskig förbrukning och dålig prestanda.
Användarvisningsbild
av Slasse
Robot skrev:

Det borde ju komma awd till nya VEA-motorn snart. 2.4 litern är ju ganska passé med halvtaskig förbrukning och dålig prestanda.
Jag ser att du beställt en XC60 med 190hk motorn. Vad är skillnaden tekniskt mellan dessa motorer då?
av Daniel73
Robot skrev:

Den kombinationen kommer vi att få se på nästa generation.
V70 kommer med största sannolikhet aldrig att byggas med VEA och AWD.

5-cyl med AWD kommer inte att få 8-stegs automaten.
Användarvisningsbild
av Slasse
Daniel73 skrev:
Robot skrev:

Den kombinationen kommer vi att få se på nästa generation.
V70 kommer med största sannolikhet aldrig att byggas med VEA och AWD.

5-cyl med AWD kommer inte att få 8-stegs automaten.
Okej, så 190hk motorn är endast för XC60 alltså? Nu börjar jag tveka att beställa en nu XC70. Tongångarna verkar inte så jättepositiva på motorn verkar det som.
av Daniel73
Motorn är det inget fel på, växellådan är väl akilleshälen men det är inget enormt fel på den heller, den gör blien lite törstig med sitt slirande.

Köper du xc70 med framhjulsdrift får du nya motorn med 8-steg automat.
Användarvisningsbild
av Slasse
Daniel73 skrev:Motorn är det inget fel på, växellådan är väl akilleshälen men det är inget enormt fel på den heller, den gör blien lite törstig med sitt slirande.

Köper du xc70 med framhjulsdrift får du nya motorn med 8-steg automat.
Aha! Okej, men jag vill ha fyrkrafs. Tack för info.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]