Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Magnus-B skrev:Man ska kanske inte använda yes om man inte vill lösa upp vaxet.
En spolarvätska avsedd för sommarbruk innehåller tillsatser som är avsedda att lösa upp insekter som fastnat på rutan.

Men man ska ju inte ösa i med yes. Dessutom är jag lite old schooler så jag kör med man tager vad man haver, alla är såklart ansvariga över sina egna bilar. Har även kört med såpavatten men de blev en hinna på rutan när de torkade in.
Men ang vaxet så borde ju etanolen i spolarvätskan också angripa vaxet i så fall?
På vintern kör jag med det macken har. I akutfall om man får slut på vätska under färd så är det bara pula ned massa snö, funkar det också. Kanske inte det optimala, men som sagt, funkar i akutfall :)

Sommaren kör jag också på det macken har, eller yes+vatten om jag inte orkar åka och köpa :P
Om spolarvätska börjar lämna hinnor och skit på rutan så är det nog läge att byta både torkare och vindruta.
man kan ta vatten och T-röd också i värsta fall. Men optimalast är att köpa en 4L dunk med riktig spolarvätska och blanda i köket vid behov.
Jag har en luftavfuktare i tvättstugan. Det blir ett par liter på ett dygn när man torkar tvätt. Jag hällde sådant vatten i spolarbehållaren plus en slatt T-sprit och ungefär en matsked diskmedel.
Det är ju lite destillerat vatten som kommer ur en sådan maskin. Värmepumpar och klimataggregat ger ju samma sorts vatten. Det är helt säkert inte 100% destillerat, så jag skulle aldrig hälla det i ett batteri t.ex. Men i kylaren duger det säkert också gott om det skulle behövas. Det har varit vanligt kommunalt dricksvatten från början.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]