Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av specos
Nu börjar jag tröttna på mina parkeringsgrannar som köpt en större bil och inte riktigt verkar fatta att deras bakdörr slår upp i min bakdörr hela tiden.

Är det någon som har en billig lösning (ska flytta om några månader) på skydd man kan sätta fast i dörren?

Det finns ju lösningar typ door defender, men då kommer du upp i pris. Ett tag tänkte jag tanken att sätta bubbelplast över dörren (det räcker ju med en ca 5-10 cm lång sträng över dörren på det mest utstående stället) eller ta en kabeluppsamlare från IKEA (sladdrigt rör i plast) och förankra över just bakdörren. Det ser inte så bra ut (tja, ser ju ut som en door defender...) men jag är så jäkla trött på att min dörr snart är vit (den ska vara blå...).

Några lösningar? En fördel är om man kan ha det sittande mer eller mindre permanent och skall alltså inte repa av vinddraget...

Någon hade förslag på hänga över en filt och sätta fast i fönstret och någon sådan snarlik lösning får det nog bli. Men frågan är vad man ska ha att hänga över. Bör ju vara en så smidig lösning som möjligt....en resår-lösning kanske?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fråga dom om dom möjligen kan lasta in ungarna eller vad det nu är utbackade. Dörruppslagsfolket brukar tyvärr vara rätt "ohanterliga" så jag gissar på att dom skiter fullständigt i andras bilar. Tejpa på ett liggunderlag eller nåt, på deras bil....
av mikekop
Limma fast spikar med spetsen ut över hela dörren, då lär dom nog sluta slå upp dörren i din bil. :-)
HiTech-lösning: omvänd magnetism i dörrplåten, så all metall stöts bort. När det är standardutrustning i alla bilar så kan ni väl komma ihåg att det var jag som sa det först!
Användarvisningsbild
av joel80
Eller se till att filma när dom kliver i.. Så gör du försäkringsärende av det och låret dom betala omlackering...
av specos
Tja, jag börjar tröttna på att prata med mina grannar om detta. Grannen på höger sida tog jag i örat för lite sen......
Och som ni själva påpekar - det brukar fungera bra i nån veckas tid men sedan släpper försiktigheten och bevisläget är svårt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20281419/ med ett resår band i som man bara slänger över dörren och stänger...borde fn vara en klockren lösning

Kanske en snyggare lösning, men kan bli problem att stänga/sätta fast resårbandet:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvir ... 000030998/

Nu ska vi bara leta upp nån form av band/snöre annars får det bli en tur till Jysk....ibland är det bra att sambon jobbar konstiga tider....=)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Något jag brukar göra gär jag meckar med bilen där det finns risk att jag repar dörren är att ta en dyna man brukar ha till utemöbler, som har en resår som man trär över ryggstödet, är att bara helt enkelt ta en sådan och hänga på dörren. Sen kan man stänga dörren så hänger den där den hänger, och skyddar hela dörren mot nästan vad som helst :)

Jag skulle ju iaf bli vansinnig om någon höll på på det där viset. En gång skulle jag väl kunna acceptera(olyckor händer), men upprepade gånger? Näe, då är det nog dags att banka lite vett i personen i fråga.

Det har inte blivit så illa att bilens färg har fastnad på din bil? För isf kan du ju anmäla det till både försäkring och polisen, då det är ren och skär skadegörelse. Då har du ju ditt 'bevis' så att säga.
Användarvisningsbild
av sthlm
P210 skrev:Varför inte en magnetisk bildekal? tex http://www.bilmagnet.se/bilmagnet-magne ... ukter.html
Bild
Tjock nog för att fördela kraften från en mindre smäll, och gjord för att sitta där även i rörelse.
Skulle jag sätta en sådan på min bil skulle kärringen bredvid känna sig kränkt och slå sönder min bil totalt.
Vissa människor tycker att det är en rättighet att banka bucklor på andras bilar.
Vit bil = vita uppslag
Röd bil = röda uppslag
Gul bil = gula uppslag
Men nej inte var det hon inte.
Då tycker ni säkert att jag skall prata med henne?
Det har jag försökt men hon blev så pass aggressiv att en annan kvinna på parkeringen gick in och lugnade henne senaste gången.
Senast redigerad av 1 sthlm, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
har också haft problem med grannar, inte med dörruppslag utan att de inte kan parkera i rutorna, vilket resulterar i att man inte kommer i eller ur bilen när det bara finns 1 ledig ruta kvar på parkeringen. Tog det personligen med en av dem och denna reagerade med att skylla på att andra står illa innan denna så denna personen också måste följa efter "trenden" för att kunna parkera i just den rutan. För inte kan man ta någon annan ruta inte.......suck.....

om du har dragkrok på bilen så hota med att du också kan vara oförsiktig när du backar......
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om hon börjar bli aggressiv så är det ju bara att anmäla kärringen. Kan man inte föra ett civiliserat samtal så förtjänar man inget mindre.
Ett tips där är ju att slå på röstinspelning på telefonen när du 'försöker' prata med henne, så finns det ju svart på vitt hur hon beter sig.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]