Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsaG
Hej.

jag kör min första volvo, har också problem med kramp i benet, Jag är lika lång som dig. Har aldrig fått det på mina andra bilar (Opel) jag har löst det med att flytta stolen så långt bak som jag kan. det fungerar för mig.

/Lars
Användarvisningsbild
av apersson850
valln skrev:Hur håller du ratten?
Blir det med raka armar, ej böjd armbåge?
Om nu frågan var ställd till mig, som skrev den där "sittguiden" en gång i tiden, så nä, gör man så håller man inte med raka armar när man håller i ratten. Rak arm gäller när armen ligger med handleden på rattkransens ovansida.
av helikopter
Detta låter kanske långsökt men jag upptäckte nån gång att när jag hade planboken i bakfickan att jag fick kramp i högerbenet vid långkörning. Förmodligen tryckte den på nån nerv nånstans men man upptäckte det efter en half timme eller så....
Kör också V70.
Användarvisningsbild
av apersson850
Köp nya XC90, så blir plånboken så tunn att du inte känner av det problemet.
Användarvisningsbild
av Anders E
helikopter skrev:Detta låter kanske långsökt men jag upptäckte nån gång att när jag hade planboken i bakfickan att jag fick kramp i högerbenet vid långkörning. Förmodligen tryckte den på nån nerv nånstans men man upptäckte det efter en half timme eller så....
Kör också V70.

Falsk ischias, plånkan trycker på ischiasnerven.
Användarvisningsbild
av daSea
Upplever samma sak när jag kör lite längre sträckor. Kommer någon gång efter ca 30 min, som för dig. I mitt fall är jag övertygad om att det handlar om att jag inte har stolen tillräckligt långt bak. Har aldrig någon plånbok eller något annat i någon bakficka. Är 195 cm lång och kan tyvärr inte skjuta bak stolen så långt som jag skulle behöva. I passagerarsätet fram och i höger bak har vi bakåtvända barnstolar med våra två barn, 3 och 1 år gamla, så bakom mig hamnar min hustru och hon är ca 175 cm lång, och hon måste ju få plats också. Sätter man en barnstol bakom mig istället blir det ännu mindre plats till mig... Skrämmande dåligt utrymme invändigt i en V70... men så är det ju i de flesta bilmodeller i samma storlek nuförtiden. Form före funktion...

Hade en V70II innan vi fick barn också och då kunde man ju sitta som man ville med stolen (utom enstaka gånger då någon mer var med i bilen, förutom min fru då...) och då hade jag aldrig problem med krampkänningar i höger ben.

Farthållare och fritt på vägen gör att man kan passa på att sträcka benet lite... Annars är det bara att gasa, plattan i mattan för att få sträcka ut lite extra... ;-)
av begell
Hej
Jag är en tillfällig gäst hos er på 'jagrullar'. Fick nyss höra av en Volvoägare om denna tråd. Sittproblem i fordonsstolar kan ibland lindras av att man "hasar in baken" tillräckligt långt när man sätter sig. Lite beroende på klädseltyp, vissa är kärvare och andra halkar man lätt rätt(!) Prova att sitta så det känns som om du sitter något tillhöger om stolsmitten.
av AndS
Lite långsökt kan man tycka, men ett felaktigt inställt svankstöd kan ge liknande problem.
Om ryggen t.ex. sjunker in för mycket så påverkar det även benen då allt detta hänger samman.
Prova med att maximera svankstödet och justera det sedan mot mjukare tills det känns behagligt, ev. kan det hjälpa även för era benproblem.

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]