Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av KeeM
Hej,

vi har köpt en V70II -14 som vi letade försäkring på. Hos Trygg hansa fick vi en premie på 2800 Volvia ska ha nästan dubbelt så mycket, 4700.

Är de dubbelt så bra är frågan?

Jag har jämfört villkoren och de är väl rätt snarlika. En del gånger har TH tom lägre självrisker. Samt en värdesäkring på 125% av värdet vid totalskada eller stöld.
av jwiss
Volvia är väll IF, jag och andra har inte jättebra erfarenheter av dom...
Jag har LF till allt utom vagnskadegarantin, Volvia har högre självrisk än jag skulle haft med vagnskadef i LF, om jag fattat rätt.
av Droopy
Beror nog mycke på var i landet du bos osv, jag jämförde nyss alla bolag och volvo var billigast med 6335/år hel 1500mil + någon tillägsförsäkring som kostar en 500/år. Trygg hansa hamnade jag på nära 7000k/år

Och du har väl vagnskada från tillverkaren så din självrisk är ju ca 7000 på vagnskada oavsett.
Användarvisningsbild
av garinge
Nej det skulle jag inte säga/tycka, har tidigare haft Volvia, visst dom har varit helt okej att göra med...

men man kan få bättre priser med samma villkor på andra håll..

Numera har jag allt hos Trygghansa, 4bilar, hus och privatförsäkringar och sist jag kollade pris vid inköp av senaste Volvon så skrattade jag bara åt premien volvia skulle ha mot trygghansas pris som var mycket mera vettigt :)
av Droopy
Har man 14bilar hus och privatförsäkringar i samma bolag blir det såklart lite billigare ochså, och det kanske skiljer beroende på vart i landet man bor. Jag har haft Volvia till alla mina bilar förutom 850in, den var 900sek billigare hos Länsförsäkringar av någon konstig anledning.
Användarvisningsbild
av garinge
Droopy skrev:Har man 14bilar hus och privatförsäkringar i samma bolag blir det såklart lite billigare ochså, och det kanske skiljer beroende på vart i landet man bor. Jag har haft Volvia till alla mina bilar förutom 850in, den var 900sek billigare hos Länsförsäkringar av någon konstig anledning.
Jo men när jag kollar pris hos volvia på mina Volvos, så är TH fortfarande billigare INNAN
jag får mina rabatter och annat... :)
av Psyko
Volvia må vara dyrast men dom är bäst när det gäller. Har stor erfarenhet av olika skador och hur dom hanteras av dom olika bolagen och där sticker Volvia ut som den nästa för kunden. Väldigt sällan dom kräver begagnade delar tex handläggningstiden är klart lägst hos Volvia.
Användarvisningsbild
av Nexus
Volvia är billigast på min bil och aldrig strul om man behöver lämna in eller liknande. Har bara positiv erfarenhet av de. Testade Vardia ett tag och aldrig mera. Har fortfarande strul 2 år senare då vardia tydligen inte säger upp fullmakten de har på mig fast jag haft Volvia som bolag sista 2 åren.
av fdkelf
Psyko skrev:Volvia må vara dyrast men dom är bäst när det gäller. Har stor erfarenhet av olika skador och hur dom hanteras av dom olika bolagen och där sticker Volvia ut som den nästa för kunden. Väldigt sällan dom kräver begagnade delar tex handläggningstiden är klart lägst hos Volvia.
Vill hålla med föregående talare. Det är inte bara försäkringsvillkoren man skall titta på när man jämför försäkringar utan även hur ärenden hanteras. I slutänden tror jag att det är som precis som med allt annat oavsett finstilta försäkringsvillkor. Man får vad man betalar för.

Jag hade tidigare en äldre Volvo som drunknade i ett stort garage i Malmö förra året under ett kraftigt regn (totalt var det ca 500 bilar som blev förstörda i det garaget).

Ringde Volvia som svarade efter två signaler. De hänvisade till Volvo assistans och jag och efterfrågade numret på SMS. En minut senare hade jag det i telefonen. Ringde till Volvo assistans som svarade direkt och gav instruktioner vad jag skulle göra, samt att bilen skulle hämtas snarast och tas till Bilia Värnhem.

Min faster har sin bil i samma garage, en 2 år gammal Nissan Micra som gått mindre än 1000 mil.

Hon hade väldigt svårt att få tag i sitt försäkringsbolag och efter många om och men hade de beslutat att bilen skulle fraktas iväg till någon firma i norra Skåne för utvärdering, och att de sannolikt skulle inlösa bilen. Även efter protest vidhöll de att bilen skulle transporteras långt iväg. Det var inte förrän efter samtal med hennes tekniker på Nissan, Malmö, som han lyckades övertyga försäkringsbolaget att bilen skulle dit där med en gång. Idag rullar bilen på fint.

En granne till mig fick rekommendationen av sitt försäkringsbolag att försöka starta bilen och många andra hade stora problem att få kontakt med sina bolag.

När jag hade inbrott i bilen fick jag en tid på Bilia dagen efter för reparation, och nyligen hade en kompis inbrott i sin bil och det var inte alls så lätt för honom att få skadan fixad snabbt och smidigt med sitt bolag.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]