NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 T5 MY05 som har gått 9700 mil
Den har börjat tappa kraft för en bråkdels sekund, oftast vid gaspådrag.
Idag så gjorde vi en resa på 6-7 mil och då började den rycka vid både jämn gas (farthållare) och vid gaspådrag.
När vi några timmar senare gjorde samma resa hem på 6-7 mil så gick bilen helt perfekt utan minsta ryck eller kraftbortfall.

Verkstad (per tel.) trodde det kunde vara antingen bränslefilter (byts vid 18.000 mil) eller tändspole (tror jag han sa).

Vad tror Ni?
Hej
Min första gissning är EGR ventilen, upplevde liknande på min D2 MY12 och killen på verkstaden tog EGR-ventilen direkt och sa att det "var ett vanligt fel..."
Sorgligt men tydligen sant, att det fortfarande är problem med dessa. EGR ventiler har man ju använt sedan Jesus gick i shorts...

Finns nog en tråd här på forumet om hur man gör rent den.

Min andra gissning, bränslefiltret.
rylle skrev:Hej
Min första gissning är EGR ventilen, upplevde liknande på min D2 MY12 och killen på verkstaden tog EGR-ventilen direkt och sa att det "var ett vanligt fel..."
Sorgligt men tydligen sant, att det fortfarande är problem med dessa. EGR ventiler har man ju använt sedan Jesus gick i shorts...

Finns nog en tråd här på forumet om hur man gör rent den.

Min andra gissning, bränslefiltret.
Trodde bara EGR ventil fanns på diesel motorerna? Har min 5-cylindriga bensinare också en EGR ventil ?
Jag har bytt alla tändstiften i tron om att det skulle hjälpa men icke.
Bilen är nyservad och då byttes även kamrem.

Ryckningarna kommer vid gaspådrag och när det är regn, fuktigt!
Lutar åt att det är antingen bränslefilter eller magnetventilen. Iofs tordes det inte kunna vara bränslefiltret eftersom problemet bara uppstår när det är regn/blött ute?

Tändstiften bytte jag själv för att se om det skulle hjälpa, men problemet kom tillbaka så fort det började regna igen.
Min bil, en S40 T5 -05 "rycker" vid avsläpp och sen tvekar den vid gaspådrag, drar sen hur fint som helst genom hela registret, tills jag släpper gasen då rycker det till i bilen, när jag sen ger på gasen igen så tvekar den någon micro sekund (inte turbo lagg) innan den sticker iväg. Hopplöst irriterande när man kör lite "inspirerat" på sin krokiga favorit väg, med mycket gaspådrag och avsläpp.

Jag har bytt ut tändstift och bränsletrycksgivare även TCV -ventilen. Testade byta ut undre motorbussnigen till växellådan till en förstärkt modell från Autotech, inget av de nämnda grejerna gjorde bilen bättre!
Volvo hittar inga felkoder på bilen.... Dom mister eventuellt spjällhuset, men känns inge vidare att byta det för flera tusen och sen är det inte felet.

Tror vi lider lita av samma fel....
agusta44 skrev:Min bil, en S40 T5 -05 "rycker" vid avsläpp och sen tvekar den vid gaspådrag, drar sen hur fint som helst genom hela registret, tills jag släpper gasen då rycker det till i bilen, när jag sen ger på gasen igen så tvekar den någon micro sekund (inte turbo lagg) innan den sticker iväg. Hopplöst irriterande när man kör lite "inspirerat" på sin krokiga favorit väg, med mycket gaspådrag och avsläpp.

Jag har bytt ut tändstift och bränsletrycksgivare även TCV -ventilen. Testade byta ut undre motorbussnigen till växellådan till en förstärkt modell från Autotech, inget av de nämnda grejerna gjorde bilen bättre!
Volvo hittar inga felkoder på bilen.... Dom mister eventuellt spjällhuset, men känns inge vidare att byta det för flera tusen och sen är det inte felet.

Tror vi lider lita av samma fel....
En del saker överrensstämmer med ditt fall, men jag kan även tappa motoreffekt helt vid jämn gas, säg 110km/h på motorväg.
Slangen mellom innsugsplenum og CBV/turbo avlastningsventil ar ikke fastnad på noe vis i innsugsenden. Den kan ha kommit løs. Marks best med varm motor. Om den ar løs, vil ikke CBV fungere og du får vakumlekkasje. På min gått 10000mil måtte jeg byta alle vakumslangar da dom hadde "pinholes". Efter oljebyte på versted hadde jeg også vakumlekkasje, på oljepåfyll lokket, se til at det er ordentlig skrudd på..
Bild

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]