Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Har 215/50/R17 däck och tycker att bilen ganska ofta drar åt sidan så att jag får parera. Är detta normalt eller kan det vara fel på framvagnsinställning eller annat? Precis köpt bilen och har aldrig haft lågprofildäck så bara undrar om bilen beter sig normalt eller om man blr åka in till handlaren.
Användarvisningsbild
av Perra83
215 är inte skitbrett. Det skadar inte att kolla upp hjulinställningen. Ja kör på 235/40 och tycker inte att den är spårkänslig.

Är däcken jämnt slitna?
av yuphin
Tack då kollar jag med handlaren..ska även kolla om däcken är jämnt slitna..men det känns ganska ansträngande att köra bilen som den är nu..synd när den är helt ny (ny för mig..2012 gått 4800mil).
av III
Hej. Jag har just den dimensionen och är förvånad att den inte är mera spårkänslig då bredare däck med lågprofil gärna spårar. Nu är det ju ingalunda något extrema dimensioner men har åkt i andra bilmodeller som spårar för mindre. Rådet är en fyrhjullsinst. Är även positivt överraskad av v60:ns okänslighet för sidvind. Hade en S60 och den var mera känslig för sidvind. Åkte 940 en gång i tiden och den var absolut inte känslig för vind och helt ointresserad av att vara spårkänslig men det med standarddäck. Kompis hade en med 205:or och den spårade med sommardäck men inte med vinterdäck. Känslig för däckbredd. För att inte snacka kompisar med BMW. Spårade bara ordet hjulspår nämndes.
Användarvisningsbild
av mikeman
yuphin skrev:Hjulinställning fixade problemet :)
Gött, det lät inte normalt. Angående vindkänslighet så går min V60 går hur rakt som helst och som tidigare postare skrev, otroligt okänslig för vind. Har riskerat att drämma dörren i sidan på andra bilar flera gånger när jag kört i kraftig blåst utan att veta om det. Måste vara väldigt hal kaross på den, även en V60 2011 med standardchassi och standarddäck 16" var riktigt okänslig för vind, trots 4 års tjänst. :) Lustigt att S60 kan vara mer känslig.
av mikebike
mikeman skrev:
yuphin skrev:Hjulinställning fixade problemet :)
Gött, det lät inte normalt. Angående vindkänslighet så går min V60 går hur rakt som helst och som tidigare postare skrev, otroligt okänslig för vind. Har riskerat att drämma dörren i sidan på andra bilar flera gånger när jag kört i kraftig blåst utan att veta om det. Måste vara väldigt hal kaross på den, även en V60 2011 med standardchassi och standarddäck 16" var riktigt okänslig för vind, trots 4 års tjänst. :) Lustigt att S60 kan vara mer känslig.
Min XC60 var mindre sidvindskänslig än den sänkta V70N jag hade innan!
av pak7
Jag tycker att volvo är en hopplös bil med lågprofil när de börjar blir halvslitna.
Min drar och håller på sen nåt år med halvslitna däck.började vid 5-6 mm.
Samma gjorde min gamla v70 också. Klen upphängning?
Det är så jämnt och fint slitage så...
av panorama
Det är ju 50 profil= inte lågprofil.
215 bred är väl normalt nu för tiden. Tror din bil behöver hjulinställning eller så är däcken bara slitna

mvh
av yuphin
Jag jublade för tidigt..hjulinställningen löste problemet tillfälligt..nu är det likadant igen..speciellt efter att jag fyllde mer luft i däcken...de ser ganska slitna ut. Det fanns ett par röda siffror på analysen man gjorde innan hjulinställningen. Dessa åtgärdades vid själva hjulinställningen men nu tror jag mer på att det är slitna däck..
Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.

XC90 USA Köp med motorproblem

Har stiftet gått av och ramlat ner när […]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande […]