Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
hjälpte en bekant med uppdatering och han slängde på optionet 17" bromsar och fick inte dit 16" hjulen han hade från början

Vet inte vad skillnaden var där men vi la inte så mycket tanke på det, han skulle ändå ha andra fälgar som låg och väntade

antar att optionet 17" bromsar säger sig självt att då gäller 17" hjul....eller......
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad är anledningen till bromsbytet? Min bil stannar bra med de som satt på från början, men det finns väl något behov, antar jag?
av Malmstroem
Uppgraderade bromsar brukar vara aktuellt för de som behöver stanna mer än en gång.

Kör du på bana så blir standardbromsarna överhettade. Det går att åstadkomma utanför bana också, men då behövs en rätt aggressiv körstil.

Skillnaden mellan "vanliga" och "uppgraderade" bromsar på vanlig väg första gången du behöver stanna är i princip obefintlig. Efter ett par varv på bana så märks det skillnad. Stor skillnad.
av least
Malmstroem skrev:Uppgraderade bromsar brukar vara aktuellt för de som behöver stanna mer än en gång.

Kör du på bana så blir standardbromsarna överhettade. Det går att åstadkomma utanför bana också, men då behövs en rätt aggressiv körstil.

Skillnaden mellan "vanliga" och "uppgraderade" bromsar på vanlig väg första gången du behöver stanna är i princip obefintlig. Efter ett par varv på bana så märks det skillnad. Stor skillnad.
Tyngre bil med större motor kräver även den större bromsar, måste inte köra aggressivt.
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Anledningarna är dels att jag vill fylla ut mina 245/40/18 som tro det eller ej är original monterade och typade med bilen, och sen är det just det där med återkommande bromsningar och vikt på bilen, mitt bagage är sällan tomt om man säger så, har rätt mycket vikt där bak alltid,
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Minsta bromsarna tror det är 16" vill upp i 17" alt 17,5"
inte ventilerat bak men det var målet att det skulle bli, bilprovningen har noll koll iaf, dom vill påstå att det var bara att montera när det Volvo original, men jag har svårt att tro på det faktiskt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]