Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jrek78
Kom å tänka på en knäpp grej idag..
En Cheva van med Turbo 5:a i! Eller är de redan gjort?
av Rådlös
Jag är inte kunnig i detta, men tänker genast: Är det jämförbara vridmoment i dom olika motorerna? Om t.ex originalmotorn ligger markant över i vridmoment så är det ju knappast någon idé. Då har man ju "Sålt smöret och tappat pengarna", i verklig bemärkelse.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror ju på, man utför ju inte ett sånt motorbyte för att behålla T5an(i det här exemplet) orginal direkt, utan då lägger man ner skapligt med energi och pengar och kramar ut mer effekt ur motorn.
Användarvisningsbild
av crumpets
Har aldrig sett ett sånt bygge... Men de brukar väl ha 5,7 liters V8:or orginal? I med lite nya kammar och nåt chip så kör den ju åttor runt en T5.
Användarvisningsbild
av P210
En typisk Cheva van G20/G30 av årsmodell t.ex. 1988 hade en 305:a (5.0liter) ca 175-195kusar och ca 350Nm långt ned i registret, T5:an kommer kännas trött i en sån 2,5tonsklump...
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tror som P210. En V8 är nog det som får en sån best att röra på sig allra bäst.
Användarvisningsbild
av P210
Skulle du byta till något bättre så titta istället efter en BMW 5/7serie dieselsexa eller en stor Mercedesspis, men de är nog för långa för trubbnosen.

En kompis till mig var galen i "kusinen" till dessa vans - GMs -80-90 tals Silveradopickuper som oftast hade 6.2liters diesel V8:an istället.
Denna motor hade varit roligare att trimma till lite!
Dessa vans med 305:an och automatlåda var ju roliga vis rödljusen då de sköt iväg som raketer tills det roliga vridet tog slut vid 1500rpm,,
Tyckte de hade ett löjligt lågt effektuttag på 130hk och 325nm (20hk/liter...)
Den sista han hade fick ett Banks turbokit som fick upp den till 180hk och 500nm mellan 1100 och 1800rpm.
De har rätt veka bottendelar men har sett Mercury marinkonverterade 6.2:or med 250hk standard, så lite mer tål de nog.
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lol P210, 18000 rpm :D Tror det blev en nolla för mycket där va? :wink:

T5or, och även gamla rödblockare, går ju att krama ut bortåt 1000hk ur. Så effekt finns ju att hämta så det räcker iaf.

Jag tror nog att anledningen till att man bygger ett sånt här udda bygge är mer "för att man kan", och "för att det är fel" :D Sticker ju liksom i ögonen på V8-folket :P

Själv skulle jag nog hellre satsa på en T6a dock, just för att få lite mer bottenvrid.
Användarvisningsbild
av P210
lol P210, 18000 rpm :D Tror det blev en nolla för mycket där va? :wink:
...Nädå! motorn fick en väldigt bred och fin momentkurva :wink:
Skämt åsido, editerade bort en nolla nu.

Förstår vad du menar "expect the unexpected" gillar de som dunkar V8:or i 911:or tex
Bild
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]