Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en S60 t5 -01 som gått typ 29000mil. Har haft bilen inne hos verkstaden några gånger där jag brukar lämna den (för jag är helt oduglig själv) men efter att dom gett upp så tänkte jag göra ett försök här :D. Ska säga att det inte är en Volvo auktoriserad verkstad.
Så till problemet... Motorlampan lyser, ibland ojämn tomgång vid start. Går som den ska upp till typ 2500 varv då den tappar trycket i nån till några sekunder innan den börjar accelererar som den ska men ibland känns den seg hela tiden?

På verkstaden så visade den felkod på luftmassemätaren. Vi kom överens om att byta den mot en begagnad med 1års garanti. Hjälpte inte så dom skickade tillbaka den och fick en ny "begagnad" men samma problem kvarstår. Efter mätningar på den och den verkar fungera som den ska så har dom bytt tändstift och kollat tändspolarna. Bytte bränslefilter som verkade samlat skit då det rann ut någon sörja som han sa. Kollat bränslepumpen och den fungerar som den ska. Dom tog kontakt med den lokala Volvo verkstaden och konstaterade att det inte fanns någon ny programvaruuppdatering att göra.
Turbon kunde han inte kolla så den laddade som den ska men han kunde inte hitta nåt läckage någonstans. Han rekommenderade mig att lämna den till en större volvoverkstad som kanske besitter mer erfarenhet av problemet. Men är det värt det? Med tanke på ålder och miltal...
Kan lätt ha missat att skriva allt men jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Kanske bara är dags att skrota bilen? Har ju lagt ut en del pengar nu så ser gärna att den rullar ett tag till...
Det vore intressant med en Vida avläsning för att kolla vilka koder du har.
Kanske bara en PPC avläsning o radering av koderna och vänta någon dag
för att sedan ta fram Vida och göra en rejäl felsökning.....kolla realvärdena med mera.
Många här på Forumet som har grejjerna för detta och kan hjälpa dig för kaffepengar.....
Du skriver inta hvor du är fram, är du i småland, så kör till moheda autoteknik, ronny och William är jävla bra på bilar :D
Storken skrev:
garinge skrev:Rengör ditt gasspjäll? :)
Det kanske man skulle prova! Efter lite sökning här så verkar det ju inte vara allt för svårt att göra det själv..? :)
alltid värt ett försök... :)
jag vet inte hur det sitter på din bil, men är det som min 01 2.4t så sitter det under insuget...
jag rengjorde det nyligen, lossade tryckrör över motorn, tog loss fläktkåpan för mer plats (tråångt)
samt röret mellan intercoolern och spjället, loss med dom givarna på röret, och luftinsuget till filtret,
dock måste man lossa fästet på startmotorn för dom duktiga på volvo har dragit det bakom startmotorn,
sen efter det är det bara 4 10bult och få loss spjället, ur med kontakten och rengöra, sen sätta tillbaka det igen,
med ny packning :)
Kom ihåg att lossa minuspolen på batteriet innan
du börjar dra ur kontakter osv. eljest får du felkoder.....
detta gäller vid ALLT pill där elektricitet är inblandat..... :P
wissel skrev:Kom ihåg att lossa minuspolen på batteriet innan
du börjar dra ur kontakter osv. eljest får du felkoder.....
detta gäller vid ALLT pill där elektricitet är inblandat..... :P
Jo, det ska man väl göra :-P
jag gjorde dock inte det, fick inga felkoder.. Denna gångengheller :-)
Men det är bra att göra så man inte korssluter något emot
sstartmotorns ström :)
garinge skrev:
Storken skrev:
garinge skrev:Rengör ditt gasspjäll? :)
Det kanske man skulle prova! Efter lite sökning här så verkar det ju inte vara allt för svårt att göra det själv..? :)
alltid värt ett försök... :)
jag vet inte hur det sitter på din bil, men är det som min 01 2.4t så sitter det under insuget...
jag rengjorde det nyligen, lossade tryckrör över motorn, tog loss fläktkåpan för mer plats (tråångt)
samt röret mellan intercoolern och spjället, loss med dom givarna på röret, och luftinsuget till filtret,
dock måste man lossa fästet på startmotorn för dom duktiga på volvo har dragit det bakom startmotorn,
sen efter det är det bara 4 10bult och få loss spjället, ur med kontakten och rengöra, sen sätta tillbaka det igen,
med ny packning :)

Det är väl inte nödvändigt att lossa kabeln med det extrajobb det medför. Det räcker med att lossa de fyra skruvarna till spjället och sedan rengöra. Eller är det annorlunda när det gäller åtkomligheten på denna motorn jämfört med en vanlig sugmotor.

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]

Det borde vara detalj nr: 3 på bilden. D&ari[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Gå in på Google play butik och sö[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]