Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Här tänkte jag att man kan diskutera IP-telefoni; fördelar och nackdelar. Själv är jag intresserad och har börjat kolla efter info.
Du som har/väljer att avstå kan väl dela med dig av dina erfarenheter! (vilken utrustning som är bra, vilken leverantör som är bra, priset, osv..)

Skickar med en länk till Anders Lundgrens hemsida som beskriver en hel del. Önskar bara att jag var tekniknörd... 8)

M V H
---> Matz
av OrsonGbg
Har Ip-telefoni hos BBB, fungerar som det ska men rätt dyrt tyvärr.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har via tele2, du har pratat med mig över den linjen så du får avgöra själv om du tyckte det lät konstigt :wink:
Jag tecknade precis när tele2 lanserade det så jag har bla ingen månadsavgift (idag är den 69kr men du får ringa för den).

I början blev det t.ex. mycket stor fördröjning om man använde trådlös telefon till den men det har lösts i takt med att tekniken gått frammåt.
De enda nackdelar som jag ser idag är att telefonen inte fungerar vid strömavbrott och att det blir störningar om du samtidigt som du pratar i telefon belastar bredbandet väldigt mycket med t.ex. krävande nerladdningar.

Fördelar? ptja de är många, ingen fast månadsavgift, billigare minutkostnad. inga flyttavgifter om du skulle flytta, bara ta med voip-dosan och plugga in i nya bredbandet osv.

Tveka inte att fråga om du har någon mer specifik undran. Ett forum jag kan rekommendera är http://www.rixtelecom.se/forum

/Anders
Användarvisningsbild
av mrsniper
Jag har ip-telefon hos TELEMAN. Bredbands kapasitet på 100Mbit.

Fungerar perfekt.
av krewblew
Jag jobbar på bredbandsbolaget, så är det några frågor du har så kan jag svara på dom in i minsta detalj... Kan all teknik runtomkring, om du vill veta hur det fungerar osv...
av Daddan
krewblew skrev:Jag jobbar på bredbandsbolaget, så är det några frågor du har så kan jag svara på dom in i minsta detalj... Kan all teknik runtomkring, om du vill veta hur det fungerar osv...
Oj då. Då kanske man kan få fråga varför det tar två månader att koppla in ADSL hos svärpäronen i Stockholm? De hade spray innan men de är mycket dyrare.
Användarvisningsbild
av Lill-Holster
Använder mig utav MegaPhone sen några månader tillbaka..E super nöjd både me priser o kundtjänsten... kastar in en länk till dom http://www.megaphone.se

E ett bra alternativ till dom stora aktörerna (Telia,Tele2,BBB)
av matzen10
krewblew skrev:Jag jobbar på bredbandsbolaget, så är det några frågor du har så kan jag svara på dom in i minsta detalj... Kan all teknik runtomkring, om du vill veta hur det fungerar osv...
Jag vill absolut veta allt! Är intresserad!
Skriv gärna en sammanfattning på något sätt, här i tråden! :D

M V H
---> Matz
av krewblew
Daddan skrev:
Oj då. Då kanske man kan få fråga varför det tar två månader att koppla in ADSL hos svärpäronen i Stockholm? De hade spray innan men de är mycket dyrare.
Det beror på att alla ordrar/beställningar som läggs till bbb och alla andra leverantörer än Telia måste i sin tur lägga en order till Telia för att dom ska komma och koppla in dig i Telestationen. I och med att Telia fortfarande har monopol på telestationerna så får inte våra tekniker gå in i dom. De tar ut en handläggningstid (det som vi kallar inkopplingstid) på 3-5 veckor. Sedan händer det att allt försenas från antingen ena eller andra partens sida. Men har du ringt supporten och lagt något ärende eller så? isf kan jag kolla upp det..

Men därför tar det tid.. Men 2 månader låter väldigt mycket tycker jag..
av krewblew
matzen10 skrev:
Jag vill absolut veta allt! Är intresserad!
Skriv gärna en sammanfattning på något sätt, här i tråden! :D

M V H
---> Matz
Hmm, svårt att sammanställa kort sådär.. Men det handlar alltså om att du helt enkelt ringer som vanligt, fast över bredbandet. Du har alltså inte längre något med Telias utrustning att göra längre. (på så sett slipper du telias nätavgift).

Det som händer i praktiken är att du får en telefonidosa som du kopplar in till ditt befintliga bredband, tror att tele2 har någon lösning där man inte behöver ha befintligt bredband redan men det låter jag vara osagt.
Bor du i en fastighet som har bbb-fiber så kan du ha Ip-telefoni från oss utan att ha något existerande bredband.

Tekniken är ganska simpel egentligen.
Din telefonidosa/modem ligger ständigt uppkopplad mot en så kallad Csps/sip server. Det är en server som påminner om telias teknik, MEN är digital istället för analog och går genom ett annat nät.
när du lyfter luren och får ton så är du alltså kopplad mot en server och ringer över. Numret du slår går igenom modemet och förvandlas till digitala siffror som skickas ut till närmsta router som står utanför dig i telestationen. I routern så tolkar den om de digitala signalerna till analoga igen, och skickar ut dom mot den abbonenten som du vill nå på den vanliga telefonlinan. svårare än så är det faktiskt inte.

Den enda nackdelen är att det KAN skapa problem om man har larm hemma. En del larm kan inte kommunicera med Modemutrustningen som sitter på förstajacket hemma, och därför kan larmet lägga av.
Samma sak med äldre människor som kanske har trygghetslarm av något slag.

IP-Telefoni fungerar som sagt inte ifall det blir strömavbrott, driftstörning på bredbandet eller överhuvudtaget inte utifall modemet skulle gå sönder.

Vet du med dig att du har en internetuppkoppling som lägger av med jämna mellanrum, korta avbrott, störningsdrabbat område osv.. så bör man se upp med ip-telefoni.

I och med att telefonin är digital så fungerar inte pulsvalstelefoner längre, modemet uppfattar inte siffrorna man slår. Så kobra telefoner osv där det finns en "snurr-skiva" som man slår numret med fungerar alltså inte.. samma med alla pulsvalstelefoner.

Fax fungerar bra, men även den måste ställas in så att den skickar signal med TONVAL. (det gör alla nuförtiden). Samt att faxen inte får skicka med högre hastighet än 14,4 kbit/sekund.

Men har man stabil lina som fungerar bra, så är IP-telefoni väldigt bra.

Den enda nackdelen jag ser då är att det kan bli lite extrakablar att dra i lägenheten. Men annars ringer man precis som vanligt. som med Tex. Telia.

Vet inte riktigt vilken teknisk info jag ska gå in mer på. Enklast att svara på frågor. hoppas du fick svar på något i alla fall. :)
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]