Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ingfeldt
Hej! Jag har planer på att byta ut min S60 (2,4t) till en XC70 inom en snar framtid och är extremt kluven om vilken motor som passar mig bäst.

Till en början var jag helt insnöad på D5:an då jag gillar karaktären. Sen började jag fundera på om det skulle bli mycket dyrare med en diesel med tanke på skatten så då bestämde jag mig för 2,5t istället.

Nu när jag räknat lite det har jag kommit fram till att kostnaderna borde bli ganska lika. Dieseln är lite billigare och motorn dricker mindre men skatten är högre och tvärt om för bensinaren. Har jag rätt i det resonemanget? Och hur är det med servicekostnader? Tänker partikelfilter och dylikt.

Nu är jag inne på D5:an igen men är fortfarande osäker. Och hur är det egentligen på dieselns framtid? Man har ju läst om städer som förbjuder diesel...

Kör runt 1500 mil per år, både kortare och längre sträckor. Kommer sannolikt bli mer körande i framtiden. Hoppas ni kan ge lite kloka råd!

En helt annan fundering, jag har automatlåda i nuvarande bilen och kan inte säga att jag direkt gillar den. Hur är automatlådan i XC70 (05-07), för det är väl inte samma? Tänkte först köpa med manuell låda men det finns inte många XC70 med manuell har jag märkt. Tack!
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det är samma AW55-låda i din nuvarande S60 som det är XC70 2.5T, dvs 5-stegad låda. Även D5 163 hk modellår 2005 denna lådan.
D5 185 hk 2006-2007 har en 6-stegad låda.

XC70 D5 är inte så snål som du tror. Den surplar friskt i tanken, speciellt om det tillkommer 1500 kg husvagn.
2.5T är erkänt törstig, speciellt när den belastas med tunga släp.
ska du dra släp regelbundet är D5 ett måste för att inte förbrukningen ska skjuta i taket och för att få flyt i körningen.

Jag valde D5 just för att få den 6-stegade lådan när jag köpte min XC70. Var först inne på 2.5T, men av någon anledning ändrade jag mig längs vägen. Så här i efterhand känner jag att jag lika gärna kunde valt 2.5T och konverterat den till gasdrift, dels sparar det någon krona per mil, samtidigt som skatten blir avsevärt mindre(hundralappar). ett mycket bra alternativ till D5 rent ekonomiskt, men framför allt miljömässigt.

Handlar bilvalet om kostnader så är du inne på helt fel bil. XC70 är dyrt. däcken är nästan dubbelt så dyra jämfört med V70.
Frågan du ska ställa dig: Behöver jag en XC70?
kör jag i skogen över stock o sten så jag behöver 20 cm markfrigång?
av llesrof
Jag hade en XC70 2,5T automat i fem år och hade inget direkt att klaga på, varken gällande motor eller automatlåda. Tvärt om så var det en förbannat trevlig och tämligen problemfri bil. Dessvärre så blev den inte yngre eller rullade färre mil. Visst drack den en del soppa men den gick rätt bra. Jag körde, och kör, cirka 75% landsväg och låg på runt litern eller strax under. Automatlådan gjorde jobbet, varken mer eller mindre. Det kändes helt klart när den växlade men det var aldrig så att man reagerade på att de var ryckiga eller obehagliga. Jag lät byta olja i den vid 9000 och 18000 mil vilket kanske bidrog till att den kändes frisk även vid de 19300 milen då jag bytte bort den. Nu har jag en bil med DSG-låda och den växlar nästan omärkligt men jag saknar slirandet i momentamvandlaren vid krypkörning. Vad är det du inte gillar med automtlådan i din nuvarande bil? Det är nog rätt stor chans att det är samma femstegade låda. Vet inte om du har Geartronic nu men det blev standard från 2004 eller nått sånt. Det är i och för sig samma låda som de utan möjlighet att växla manuellt. Den funktionen tröttnar man dock på efter en kvart eftersom den är så långsam. Jag använde den mest vid motorbroms. DSG:n på min nuvarande bil är reptilsnabb vid en jämförelse. Dessutom har min växlingspaddlar :D

Skatten låg på 3790:-/år efter höjningen. Försäkringen för mig låg på 480:-/månad för upp till 1500 mil/år. Jag övervägde en diesel innan jag köpte den med motsvarande bil med diesel kostade ungefär 30.000:- mer då 2009 när jag köpte den. Jag räknade ut att diesel med den merkostnaden skulle börja löna sig först efter fem år för mig och min körprofil. En XC70 D5 är trots allt rätt törstig. Nu är kanske prisskillnaden mellan en 2006 års modell 2,5T och en D5 mindre men räkna med att få leta länge efter en D5 som inte rullat fem miljarder mil.

Är det något du undrar om angående XC70 2,5T så hojta till så skall jag göra mitt bästa för att svara. Jag är dock inte så insatt i hur man mekar med dem :D
av Ingfeldt
Tack för två utförliga och bra svar! Det jag inte gillar med automatlådan har jag svårt att beskriva men den känns slirig och ryckig. T.ex. när jag släpper på gasen, för att sluta accelerera och bibehålla hastigheten, växlar den upp och då accelererar bilen i ett ryck för att sedan återgå till det normala. Kanske bara jag som är överkänslig men jag är inte så bra kompis med den. Sen vill jag ha möjligheten att välja växel själv men det får jag ju om Geartronic blivit standard. Är det någon skillnad mellan den 6-stegade och den 5-stegade förutom en växel mer eller mindre?

Att D5:an är törstig den också det vet jag. Men jag baserade mina beräkningar på siffrorna från Volvo (0,85 l/mil vs 1,1 l/mil). Så i slutändan borde det bli ungefär samma kostnad för diesel/bensin? Jag kommer inte dra släp regelbundet.

Själva motorvalet handlar egentligen om vilken som är mest ekonomisk av de oekonomiska. XC70 är dyr det vet jag men tyvärr finns behovet. Det hade varit roligare att köpa en V70 II för samma pris. Jag jagar en del så jag kör runt en del i terränglådan och vill ha möjligheten för lite mer terrängframkomlighet.

Tack igen för era svar!
av llesrof
Att den uppför sig så när man släpper gasen var inget jag lade märke till på min bil. När jag släppte gasen efter acceleration så växlade den upp och så var det bra med det. Hur långt har din S60 rullat och är lådan sköljd någon gång?
Användarvisningsbild
av milktrucker
skillnaden på den 5-stegade och den 6-stegade lådan är ganska stor. Den 6-stegade klarar högre vridmoment och växlar redan vid 1900 rpm, men vill inte driva under 1500 rpm, varvid den växlar upp. lägger den i MAN-läget och väljer 6:e steget på 70-sträckorna för då går motorvarvet ner till typ 1300-1400 rpm, men har fortfarande tillräckligt med vridmoment för att orka flytta bilen.
Den har högre momentöverföring på momentomvandlaren, dvs bilen drar sig framåt rejält på tomgång.

Den 5-stegade AW55 är tvärtom. Den är har mindre överföring på momentomvandlaren, antagligen en mindre omvandlare för att minska energiförlusterna i det stora hela. Detta gör att lådan känns svampig o mjuk.
Fördelen är att lådan är ca 1dl/100 km snålare än den 6-stegade när det gäller D5.
av Ingfeldt
Den har rullat 21000 mil och lådan skall vara sköljd en gång. Vid vilket miltal har jag inte koll på nu. Då är det kanske bara min låda det är något vajsing med.

Men nu lutar det mot en D5 med den 6-stegade lådan. Nu ska man bara vänta på att rätt bil dyker upp
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]