Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Loffee
Hej.
Ska byta toppackning på min 965 1995 6cyl 24ventilare.
Är det någon som vet var man kan få fram hur kamaxlar och vev ska stå när man ska lyfta toppen ? har försökt leta på google efter nån rephandbok
till 6cylindriga 960in men hittar inget som liknar 6an.

Tacksam för tips.
Mvh. Loffe
Användarvisningsbild
av lennarte
Har aldrig "rivit" i en sådan motor, men det normala är ju att man "0-ställer" motorn innan man börjar. Det gäller nog alla motorer, alltså vevaxelremskivan på 0-märket och båda kamaxlarna också mot sina märken.

Mvh
Lennart
av Loffee
Jag har fått låna alla verktyg för att låsa kammar och press verktyg och hela rubbet från Volvo så nu är det bara börja skruva och hoppas allt går smärtfritt :) fick idag limmet oxå man ska ha till ventil/kamaxel kåpan. :)
av Loffee
allt gick bra att byta packningen och den går jätte bra, jobbar som mekaniker på Yamaha center och det är första gången jag byter topp packning på en bil så det var lite spännande men allt kändes helrätt hela vägen och var inte orolig alls när jag hade alla böcker och verktyg.

jätte tack för tipsen.

mv h Loffe
av kalles
Varför behövde du byta toppackningen? Bytte själv i December då läckte den i bakkanten av topplocket både olja och glykol. Hade även problem med en gänga som skar till en topplocksbult :( monterade då en Helicoil insatsgänga. Köpte du nya topplocksbultar?
av Loffee
det bubblade från expansionen och gick dåligt så misstänkte direkt att det var packningen som gått och så var fallet :)
jo jag bytte toppbultarna, vågade inte chansa att lägga dit dom gamla när man ändå la ny packning :)
kalles skrev:Varför behövde du byta toppackningen? Bytte själv i December då läckte den i bakkanten av topplocket både olja och glykol. Hade även problem med en gänga som skar till en topplocksbult :( monterade då en Helicoil insatsgänga. Köpte du nya topplocksbultar?

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]