Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
apersson850 skrev:Köper du XC bara för att du gillar hur den ser ut, eller ska du köra vid sidan om vägen också? XC60 har något bättre rampvinklar fram och bak (korta och höga överhäng), medans XC70 har lägre totalhöjd och lättare går under grenar och sånt. Markfrigången är densamma.
Bra fråga. Hade klarat mig lika bra med en V70 men XC70...

1. Ser lite snyggare ut tycker jag.
2. Är komfortablare, högre sittposition, mjukare fjädring...
3. Vill man ha AWD så är det nästan ingen prisskillnad (några hundralappar?) mellan V70 Classic och XC70 Classic.
4. Bättre andrahandsvärde på XC70.

Tycker det var en no brainer att välja XC70 även om V70 säkert går lite snålare och är bättre i hög fart.
av Verdi
MartinS skrev:XC70 finns väl bara knappt ett år till. XC60 av denna generation lär ju finnas åtminstone två år till, kanske till och med 3.

Kör på den du vill ha, båda är likvärdigt eftertraktade på begmarknaden.
2 år till sa säljaren. Antar att hon menade årsmodell 17 och 18. Det gör viss skillnad det gör det men det är fortfarande en "gammal" bil.
av Leafs
När det gäller andrahandsvärden så är det egentligen inget att fundera över. Både XC60 och XC70 har helt ofattbart höga andrahandsvärden, snudd på kriminellt höga. Man blir lite yr när man ser att vissa handlare begär över 300.000 för en tre och ett halvt år gammal XC70 D4 och bilen försvinner från hallen inom en vecka. Helt sanslöst....
av valln
Vad gäller andrahandsvärdet tror jag att det är handlaren som gör bäst affär på en tre år gammal bil! Det har nog betydligt bättre marginal på en treårig gammal bil än en ny!
av Veloman
Funderade själv på samma sak, xc60 trevlig bil och kanske lite bättre på vägen men för mig blev bagaget och baksäteskomforten avgörande. Glada barn = Glad familj. Provkörde båda och lånade hem dem men min familj gillade xc70n bäst. Jämförde även med outback16 & audi allroad a6. Vi upplevde xc70 som bäst av dessa. känndes även lättare med takräcken, takbox och cykellast. Tidigare bil en suv och vi har ledsnat på att klättra omkring och lyfta upp grejor. Xc70 kändes högre med bättre sikt än a6an i vardagstrafik. outbacken kändes trött att köra och baksätena hårda även om det var plus för tiltbara stolar i baksätet, offerten vi fick var också ung samma som xc70n. Så min familjs subjektiva bedömning gav en solklar xc70summum med allt på. :D hoppas den kommer snart
Användarvisningsbild
av apersson850
Leafs skrev:Både XC60 och XC70 har helt ofattbart höga andrahandsvärden, snudd på kriminellt höga.
Du kan också se det som att många bilar har tramsigt låga andrahandsvärden, sett till hur mycket bruksvärde det är kvar i en bil som är några år gammal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
helikopter skrev: Jag välde denna gången med hjärnan och beställde en XC70 men tycker fortfarande att en XC60 är snyggare.
Smaken är delad, Jag gillar inte att XC60 är en kub som är lika hög, som bred som lång. Sen gillar jag inte att stå upp och köra på andra våningen med fönster smala som skottgluggar så man ser varken ut eller in från baksätet.

Den stora fördelen med XC60 är dock att man tack och lov slipper all knottrig svart ABS plast paneler som man glömt att lackera på XC70.
Användarvisningsbild
av EjS
Haha. Stå upp och köra! Känner igen känslan från min xc60. Oavsett bil sittar jag på lägsta inställningen. Vet inte varför. Känns bäst så.
av Leafs
apersson850 skrev:
Leafs skrev:Både XC60 och XC70 har helt ofattbart höga andrahandsvärden, snudd på kriminellt höga.
Du kan också se det som att många bilar har tramsigt låga andrahandsvärden, sett till hur mycket bruksvärde det är kvar i en bil som är några år gammal.
Nja, vad kostade en XC70 D4 Momentum i nypris hösten 2011? 400.000? Om den då betingar ett begagnatpris efter 3,5 år på 300.000+ så är det ganska perverst....
Användarvisningsbild
av sony
Inget fel på xc 70 en grymm bil men xc 60 är lite dyrare och det finns säkert en förklaring till det varför är det så. Jag har två barn 10 och 8 år och bilar utomlands varje år och ser fram emot årets resa i xc60. Jag tycker att xc60 kommer hålla bättre andrahandsvärde.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]