Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt min DICE ger främre lambdasond för hög signal, vilket medför att motorlampan lyser konstant även fast man nollställer. Så nu tänkte jag ta med mig en lamdasond till min lokala verkstad och be dom byta den. Men nu till mitt lilla dilemma vilken skall man välja? Om jag går in på

http://www.bildelaronline24.se/volvo/s6 ... areglering

hittar jag en uppsjö olika modeller som kan massa till min bil, vad jag har hört så är det viktigt att det är korrekt sond. Priserna är ju en tredjedel av vad Bilia tar och om man väljer Bosch eller Denso borde man vara trygg med att få en kvalitets sond. Vad säger forumet om Bosch eller Denso vad rekommenderas? Bosch är väl de som "uppfunnit" lambdasonden om jag minns rätt.

Min bil är ifrån Jan 2002 och med reg TCB527 så jag tycker att denna borde passa

http://www.bildelaronline24.se/bosch/1149533
av *pettson*
Jag tycker du ska bemöda dej med att lyfta på motorhuven.. ta en stålborste och så borsta din sond, den sitter extremt bra till. Läsa av numret på den och sen beställa en med samma nummer. Det är enklast och billigast och blir dessutom korrekt direkt. Din bil bör för övrigt inte ens vara utrustad med en bosch sond.
Och ... en skarvsond som du länkar till eller universalsond (bägge ock) är totalt bortkastade pengar för dej för det kommer nämligen inte alls att fungera tillfredställande.
Annars kan man alltid ringa sin lokala volvobutik och be och få nr på den sond som ska vara monterad på bilen. Så gjorde jag. Fick "volvonumret" och sökte på bildelsbasen och hittade där en sond som gått 876 mil för under halva priset på en ny..
Gör som PETTSON skrivar, så blivar dett helt rett.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]