NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Hur långt har din 1.8F gått? Jag vet att många (inklusive jag själv) bävar för 12000 mil-servicen som tenderar att bli dyr.
Nu är min 1.8F inne för just denna och servicen landar på 5400:-. Helt klart överkomligt och detta sker då på Upplands Motor som med all säkerhet inte är billigaste alternativet.
10.600 mil.
Jag servar alltid allt själv. Jag skriver i allt jag gör i serviceboken och fick beröm för det när jag bytte den mot den jag har nu. En ifylld och signerad servicebok av en privatperson äger lika stor juridisk kraft som när en bilfirma gör samma sak.
P210 skrev:Var glad att du inte har PSA diesel med partikelfilterbyte/additivpåfyllning, då hade den servicen landat på det fyrdubbla...
Femmorna har ju sitt roliga vid 18000mil med kam- och hjälpaggregatsrembyte etc.
När jag hade 2.0D lärde jag mig att man inte alls behöver göra allt på samma service. Fylla additiv gjorde jag vid 17.000 mil. Då hade den gått 11.000 mil på en fyllning. Partikelfilter hade jag inte bytt när den hade gått 17.000 mil. Om jag inte bytt bil hade jag köpt ett partikelfiler för ca 3.000 kr och bytt det själv.
Ser att en av de senare dieselmotorerna inte har nämnts nämligen D3 (150hk/350Nm) / D4 (177hk/400Nm) - i stort sett samma motor fast med olika mjukvaror. Även dessa är 5-cylindriga och gjorda i Sverige har jag för mig.

På min förra bil, en V50 Classic Momentum D3 med automat var samspelet med bra prestanda och bränsleekonomi bra. På motorväg kunde den dra runt 0,53-0,55 med Volvo Original sommarhjul 17"-205/50 och ca 0,52 under vintern, även där med Volvo Original-fälgar med dubbdäck 16"-205-55. Årsskatt: 3345 kr.

Innan dess hade jag en 6-växlad manuell V50 2,0D med den 6-växeln som en överväxel just för enbart sänka förbrukningen ytterligare.
4-cylindrig PSA-motor som gav 136hk/320Nm.
Årsskatt: 3293 kr

Min första V50 var en 5-cylindrig 2,4i, har för mig att den var 5-växlad. Den var väldigt törstig och varvvillig - otroligt gött att höra även denna 5-cylindriga motor som dock var en bensinare med 170hk.
Årsskatt: 2384 kr
@Kluster

Alla femmor i Volvo är Volvomotorer tillverkade av Volvo. En verkstadskille sade att även de motorer som inte är Volvomotorer tillverkas av Volvo som sitter i Volvo.
En kul grej som få känner till är att Renaults 2.0 litersmotorer är/var Volvos femmor nedskala till fyra cyl.
Jag har nu kört 1000 mil med min V50 1.8F på bensin.
Bilen går tyst och fint. Den har dragit 0,85 i snitt under dessa 1.000 milen.
Enda nackdelen är det låga vridet.

Nu har jag för första gången tankat E85.
Den första känslan med det bränslet är att vridet ökar förvånansvärt mycket. Jag tycker det känns som det nu sitter en liten lågtrycksturbo under huven (väldigt liten). Motorn protesterar inte alls när jag kör igång och jag kan köra på en högre växel upp för en brant backe hemmavid. Har bara kört ca 10 mil med E85 och snittförbrukningen ligger just nu på 0.95.

Finns det någon mätning i skillnad på de olika bränslena?
Skulle vara intressant att se vridmoment och effektkurvor.
Det finns inga officiella siffror från Volvo, men Teknikens värld mätte för några år sen upp en 1.8F med E85 i tanken till 136hk, mot angivna 125hk för B95. Man får kanske ta det med en nypa salt men att E85 ger en extra knuff är ju bevisat.
Ett genomgående faktum för alla biltillverkare verkar vara att det aldrig finns alls, eller mycket knapphändiga uppgifter om vad flexifuelmotorerna presterar på etanol! Frånsett SAAB som höjde effekten och fördubblade bränsletörsten så fort man hade etanol i tanken, på gott och ont!

Lite märkligt då etanoldrift borde vara huvudanledningen till att man köper bilar med just fleximotorer?
Visst drar de mer i deciliter per mil räknat, och antar att tillverkarna tror att folk inte tänker längre och blir avskräckta om de levererar högre förbrukningssiffror? Men man har ju alltid kunnat tjänat någon krona och hjälpt miljön på traven samtidigt.
Hade en Peugeot 407SW som tjänstebil 2008-11 då man fick subventioner på förmånsvärdet (och gratis parkering i städerna)
På den 2.0:an (140hk på bensin) hade Peugeot specat 4-5hk mer om man körde på etanol, kommer inte ihåg exakt, men enda (insprutnings)motorn jag sett dessa uppgifter på.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]