Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Hämtade en V70 D4 manuell igår och efter resan hem på ca 26 mil stod förbrukningen på 0.45l/mil i färdstatistiken och i mätarhuset på 0.48l/mil. Får väl se vad det blir mätt vid pump sen när man får tanka för första gången.
av sorsj
Tråden verkar driva iväg åt en diskussion om färddatorns noggrannhet.

Så långt jag vet är det egentligen insprutningstiden som mäts. Eftersom man har konstant tryck i commonrailsystemet och given spridarmunstyckesgeometri så kan man med bra noggrannhet kalibrera till mätt förbrukning förutsatt att bränslets vikositet är känd och konstant. Så den egenskapen hos bränslet bestämmer nog en del av noggrannheten. Dessutom finns (åtminstone vintertid) en liten del bränsle som går 'vid sidan av' till värmebrännaren och inte kommer med i färddatorn. Intressant att notera från de olika inläggen: färddatorn visar genomgående för liten förbrukning. Man kan misstänka att Volvo helst vill ha det så.
Användarvisningsbild
av crumpets
Sorsj insprutarna förändras under sin livstid. Varje insprutare ska kalibreras för sig åtminstone på tunga fordon, gissar att det är samma för personbil. Sedan adapteras deras karaktär beroende på insprutad mängd genom hela deras livstid. Det är INTE så enkelt.
F.ö. tror jag ej heller commonrailen går med konstant tryck hela tiden. På lastbilar varierar det upp och ner beroende på last, vad som är gynnsammast för tillfället.
Användarvisningsbild
av joel80
sorsj skrev:Intressant att notera från de olika inläggen: färddatorn visar genomgående för liten förbrukning. Man kan misstänka att Volvo helst vill ha det så.
Då kan jag bara nämna att vår V60 T4F MY12 ofta visar för mycket på färddatorn. (Kör etanol)
Sist visade färddatorn 12,1 och enligt pump var det 11,8. Tanken före det blev det 11,6 vid pump och färddatorn stod på 12.0.

Samma sak upplevde jag med vår tidigare V50 1,8f.

På V70 D3 MY13 är det som andra här berättar.. där visar färddatorn lite för lite.
Användarvisningsbild
av apersson850
Insprutningssystemet vet vilket bränsletryck man har vid varje givet tillfälle, så det går att få med i beräkningen. Men det är ju så att om bränslet inte har samma viskositet och/eller densitet, då stämmer inte den mängd som passerar under en viss tid med ett visst tryck med vad man antar i systemet. I så fall blir det fel. Om det är sant vet jag inte, men det påstås vara större variationer på dieselbränslets egenskaper än vad det är på bensinen, och det skulle vara därför som dieslarnas färddatorer oftare visar lite fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:. Om det är sant vet jag inte, men det påstås vara större variationer på dieselbränslets egenskaper än vad det är på bensinen,
Dieslebränslet har ju varit massor av underligheter och blandningar, MK1, Eurodiesel, RME, Tallolja, FAME, BioDiesel etc det borde ju påverka.
av Jonnybcool
Första tanken avklarad och landa på 0.53l/mil mätt vid pump, färddatorn stod på 0.5l/mil. Kört rätt Eco nu i början så vid vanlig körning kan det nog gå upp lite.
av Leafs
Jonnybcool skrev:Första tanken avklarad och landa på 0.53l/mil mätt vid pump, färddatorn stod på 0.5l/mil. Kört rätt Eco nu i början så vid vanlig körning kan det nog gå upp lite.
Jag antar att det är en VEA?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60