Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BenneBanan
ehhmm den "startade" innan när man körde den på egen matning men nu verkar den inte göra de kan de vara slut på bränsle? hehe för den startar på startgas men ändå tankad jag i 5 liter typ precis och där va minst 10 liter när jag köpte den och det har j inte redan tagit så mycket bränsle visst en liter har kanske läck ut och kanske en liter vid den första körningen men inte annars och nu när jag lossar slangen ner till huvudpumpenalltså den som går in vid huvudpumpen och matar direkt ström på den bakre borde det inte komma bensin ur den slangen då?
nä ingen av pumparna går när dem e kopplade som dem ska
Relääkontakten?
var sitter bränsleboxen?
Väldigt tacksam för svar då jag ej får rätt med det själv
av sicnarf
Fyll på mera bränsle minst 15 liter till. Sedan kan vi börja diskutera vad som händer och vad som inte händer.
Bränsleboxen finns bakom plasten på höger sida vid passagerarens knät.
av BenneBanan
ingen av spolarna snurrrar när jag slår på tändningen och tittar samtidigt
hade en 740 pump liggandes bredvid och satte 12 volt på den den lät fint som den ska men den som sitter på dönar och går ojämnt så nu har jag tagit los allting och ifrån den gamla pumpen och filter kom det utt någon grönaktigt sörja med små bitar i som hade skapats typ de såg rätt igensat ut kan deta blivit efter att jag fick igång bilen en gång då för ett tag sedan och då blev det riktigt stopp för det kommer inte en droppe till motorn när jag kör den pumpen på 12 volt så nu ska jag sätta ditt ett nytt filter och den begagnade pumpen och se om den pumpar fram bensin iaf
Mina andra frågor står kvar sen föra svaret
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
BenneBanan skrev:satte direkt ström på bägge pumpar då gick han igång och går jätte fint men annars startar han inte om man kopplar sladdarna där dem ska vara? har 12 volt på säkring 1 och på 11 har jag 0.03 och när jag kör runt motorn har jag noll på 11:an
Du får kolla på schemat jag skickade. Batteriet har nr. 1. på + kabelskon på batteriet sitter 3 kablar, en går direkt till startmotorn (ej med på schemat för det "bara" visar insprutningen) och en av dom andra går till elcentalens + skena och den andra går till spridare/radiokontrollrelät (464) via en delning och går också till säkring 1 och 2. Säkring 2 kan v glömma så länge, men säkring 1 ska ha ström alltid. Är det inte det har du kontaktproblem någonstans. på vägen. Kolla på batteriet först, 9 fall av 10 är felet där

Mvh
Lennart
av BenneBanan
lennarte skrev:
BenneBanan skrev:satte direkt ström på bägge pumpar då gick han igång och går jätte fint men annars startar han inte om man kopplar sladdarna där dem ska vara? har 12 volt på säkring 1 och på 11 har jag 0.03 och när jag kör runt motorn har jag noll på 11:an
Du får kolla på schemat jag skickade. Batteriet har nr. 1. på + kabelskon på batteriet sitter 3 kablar, en går direkt till startmotorn (ej med på schemat för det "bara" visar insprutningen) och en av dom andra går till elcentalens + skena och den andra går till spridare/radiokontrollrelät (464) via en delning och går också till säkring 1 och 2. Säkring 2 kan v glömma så länge, men säkring 1 ska ha ström alltid. Är det inte det har du kontaktproblem någonstans. på vägen. Kolla på batteriet först, 9 fall av 10 är felet där

Mvh
Lennart

Har 12 volt på 1:an hela tiden
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du inte ström på någon sida på säkring 11 så får den ingen ström från bränslerelät. Då är felet mellan säkring 1 och säkring 11. Där sitter ju bränslerelät. Om du plockar bort bränslerelät och kollar på anslutning 30 i sockeln, har du ström där? Det är kabeln från relät (87/2) som går dit och där ska vara ström när du "kör på starten". Du kan prova att med en kabel med ström i och sätta den i 87/2, då ska pumparna gå. Gör dom inte det får du kolla på säkring 11 igen om där är ström. Är det inte det är det något "internt" fel i elcentralen (avbrott, dålig kontakt). Är där ström så ska huvudpumpen gå utan säkring i och tankpumpen ska gå med säkring i. Om tankpumpen fortfarande inte går kan du kolla det 2-poliga kontaktstycket till Lambdasonden (bakom höger fjädertorn, under tändspolen), där ska vara ström på den ena av dom vita kablarna. Är det inte det så måste felet vara i elcentralen.

Mvh
Lennart
av BenneBanan
prövade att sätta en sladd där i bränslerelääet som ni sa och sen i det andra hålet och då blev där ström till 11 och sen så började jag prova lite olika med kablarna där bak för dem e lösa dosan e bortklippt så jag prövade med dem tre olika kablarna och sen helt plötsligt så gick pumpen och nu funkar den bakrepumpen med den sladden i och denpumpen under bilen e av men prövade att sätta den vid kablarna och hålla i den och la till sladen igen då gick den pumpen också förfullt så då måste de va relääet? men har ett annat relä från en 740 -90 b230f som funkar och satte i de men de funkade inte men det kanske bara e glapp?
och sen dem 3 skruvarna som pumpen sitter i under bilen? dem skruvarna vilken storlek e de och hur ska jag få ut dem om dem har nästan rostat sönder och blivit runda?
Mvh
av BenneBanan
Hejsan

Nu har jag plockat ner halva instrumentpanelen och vänt upp och ner på elsystemet men inget bränt vad jak kunde hitta men tog lite kontaktspray på de och sen efter ca 10 min satte jag i nytt bränslerelä men inget hördes på tändning och inte heller när jag föröskte starta den
Vad kan de va för fel?
ska pumparna gå på enbart tändning?
tycker de e så konstigt för att när jag sätter en kabel istället för reläet så går pumparna
Tack så mycket för svar
mvh Benne
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]