Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:
skyrazer skrev:
VolvoB20 skrev:...Tex så är pensionärs-senil-auto-gasen såååå irriterande på manuella bilar. Så fort man nuddar kopplingen auto-rusar motorn för att undvika tjuvstopp för klant-pelllar bakom ratten...
Kul hur olika man kan vara, det var nog den funktionen jag utan tvekan värdesatte mest med manuella lådan. Inga fler kopplingssliranden eller liknande och inga tjuvstopp just när man kör sakta :D
På en Drive modell med ultrasvag motor kanske det behövs.

Men inte på en 2,4 liters femcylindrig D5 diesel som är brottarstark i starten och till på köpet är utrustad med den snällaste koppling jag någonsin kört. Nä det känns helt bizzart med tvingande senilgasning på den motorn. Lyckas man få tjuvstopp på D5an bör man seriöst överväga att gå över till en automat.

Det mest irriterande var att det inte var så i början men vid service uppdaterades mjukvaran och man fick den här funktionen vare sig man ville eller ej.

Senilgasar inte alls tycker jag, kopplingen är snäll och bilen gasar lite snällt också själv, harmoniskt tycker jag
Kan ju vara så att det förfinats med åren, jag har en MY2016
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jwiss skrev:Man kan ju argumentera för att lyftet till 1200 rpm är att varva en D52??T-motor, det stör inte mig ivf :wink:
Om man tex behöver backa en längre sträcka med släpvagn genom en knixig passage så är den lugna tomgången hos D5:an perfekt varvtal.

Men så fort man bara nuddar kopplingen far varvet upp till 1200, Det är bara så irriterande och till på köpet sliter det på kopplingen.

Det är möjligt att det finns förare där ute som inte kan hantera kopplingen och får tjuvstopp titt som tätt utan senil-gas, men låt det då finnas en av/på funktion i MyCar meny så man själv kan välja om man behöver assistans eller ej.
av jwiss
VolvoB20 skrev:
jwiss skrev:Man kan ju argumentera för att lyftet till 1200 rpm är att varva en D52??T-motor, det stör inte mig ivf :wink:
Om man tex behöver backa en längre sträcka med släpvagn genom en knixig passage så är den lugna tomgången hos D5:an perfekt varvtal.

Men så fort man bara nuddar kopplingen far varvet upp till 1200, Det är bara så irriterande och till på köpet sliter det på kopplingen.
Det har du ju rätt i! Det skulle nog jag störa mig på oxo... Nu har jag inget drag på min så i mitt fall spelar det ingen roll...
Det är möjligt att det finns förare där ute som inte kan hantera kopplingen och får tjuvstopp titt som tätt utan senil-gas, men låt det då finnas en av/på funktion i MyCar meny så man själv kan välja om man behöver assistans eller ej.
Konfigureringsmöjligheter är bra!
av ThunderAce
Momentum skrev:Ja det finns massor av saker som man själv borde få ställa in, ex den automatiska starten av bakrutetorkaren
den programmerade jag bort på min, startar inte mer om inte jag aktiverar den med knappen

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏