Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvokidde
Hallå alla bilkunniga och biltokiga.. frågade på gti klubben men där verkar alla antingen okunniga, otrevliga eller bara att de inte bryr sig.. iallafall väder mig till er. ni ser den svarta kabeln (generatorkabel) som går till säkringen längst till vänster, går de sätta den på batteriet utan att säkra upp kabeln från batteriet till boxen? Nu är det dock en metall bit som går till batteriet på bilden, men jag har kabel.. någon som vet?
Bilagor
sdgdsgdsgsdsdggsdg.PNG
sdgdsgdsgsdsdggsdg.PNG (392.95 KiB) Visad 519 gånger
av Volvokidde
Perra83 skrev:Varför vill du flytta kabeln?
För att jag inte gillar boxen, det blir lätt glapp.. Det kan man väl kontra med att kanske skruva åt varje gång man lyfter på huven, men glömmer ofta det, bättre direkt mot batteriet där kabel och kabelsko får plats riktigt å sitter där det sitter när man väl drar åt en gång.. bara undrar iofs, vill inte ha nån kabelbrand eller något :x annars i värsta fall får ja la köpa hem 3000 m me kabel+skor och ett par nya boxar
av *pettson*
Klart det går? Och om det händer något är bilen givetvis oförsäkrad då du just kopplat dej förbi huvudsäkringarna. Man har ju säkrat av för att det tydligen finns en risk för problem.
Det måste vara enklare att göra rent allt och skaffa tandmuttrar ( en variant på låsmutter) och så dra åt en gång ordentligt så lossnar det inte mera.
av rid54
Är det vanligt att säkra generatorn? Förbrukare ska ju ha säkringar och de bör man inte "kortsluta", men det är väl inte ovanligt att generatorns utgång sitter "direkt på pluspolen"? *pettson*'s förslag om bättre muttrar är väl kanske det smidigaste, iofs.
av Volvokidde
kvillebäck skrev:Det ser ut som säkringen till höger är av men jag kan se fel....
stämmer, dock är detta en lånad bild från google.. men jag köper en ny box då istället.. :p
skitbil..
av Volvokidde
Näe tänkte just det att det inte är kopplat så på de flesta volvo bilar.. Ett tips, köp aldrig golf eller ja aldrig något tyskt sålänge det inte är nytt.. :) fått ett par fina felkoder med.. :-(O) :-(O) skitbil
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]