Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SmilesPerHour
Hej!

Jag har en S60 D5 2002:a med 40.000mil på mätaren. Växelspaken hoppar till varje gång man trycker på gasen och på tomgång kan en gungning utvecklas. Jag antar att motokuddarna behöver bytas, men hur vet man vilka? Alla 4?

Sen klonkar höger bak i gropiga vägar, har kollat och dubbelkollat alla bussningar som är justa. Dämparna, kan dem klonka när dem är slut?

Tack för svar! (=
av Arnold
På det övre motorfästet ser du lätt om gummibussningen spruckit. Det är det fästet som sitter på armen som går rakt ut från torpedplåten ovanför motorn.
Arnold skrev:På det övre motorfästet ser du lätt om gummibussningen spruckit. Det är det fästet som sitter på armen som går rakt ut från torpedplåten ovanför motorn.
Jag har beställt det övre motorfästet du hänvisar till samt det undre "hundbens"-fästet. Får se om det gör någon skillnad.
Det övre fästet var helt slut och gummit hade gått av på tre ställen.

Det undre var inte riktigt lika tight som det nya men såg just ut.

Resultat med nya motorfästen: Inga gungningar på tomgång, inga vibrationer/rörelser i växelspaken. (=
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]