Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Kompisen har en audi a6 01.

För ett tagsedan ringde han och sa att bilen inte starta. Jag bad honom nolla bilen med batteriet sen starta den.
För någon vecka sedan hade det varit lika dant . Han hade åkt och handlat och stängde av bilen sen starta den inte. Han lät bilen stå en stund sen starta den.

Igår ringde han igen. Denna gången hade den dött under körning. Men han hade låtit den stå ca 20-30 min sen starta den igen.

Vad kan detta bero på?
Det finns ju hundra fel som kan visa sig så. Man får nog själv göra några enkla undersökningar för att antingen bekräfta vissa möjligheter eller utesluta andra möjligheter.
Att pröva med startgas ger ofta två svar. Startar den på startgas men stannar efter några sekunder då gasen är slut, så är det något fel på bränsletillförseln.
Vet man att bränsletillförseln fungerar till 100%, man kanske känner bensinlukt, ser att tändstiften är blöta etc. etc. men den startar ändå inte, så är det högst troligt något fel på tändningen.
Får man något av dom här svaren så gäller det ju att gå vidare på den felande indikationen. Finns det gnista, är den tillräcklig, är tänddelarna i god kondition o.s.v? Finns det bränsle, är bränslefiltret bytt, fungerar bränslepumpen, etc. etc?
Och naturligtvis, har du (ni) läst av OBD2-uttaget?
Sådana här saker är sådant som man själv måste reda ut om man skall ställa frågan på ett forum. Man måste alltså ge en fingervisning och berätta vad man själv har gjort för att utreda det ena eller andra. Annars blir det bara en gissningstävling här och det kan ge lika många svar som aktiva debattörer på forumet.
Känner man sig obekväm med tekniska saker och dess eventuella funktion och helst inte vill öppna motorhuven för att man känner osäkerhet eller nästan ångest med tanke på vad som finns därunder, så gör man enklast i att ringa efter en bärgare som fraktar bilen till en auktoriserad verkstad.
Det är ju Bosch insprutning antar jag så rent "teoretiskt" borde det ju vara samma fel som på en Volvo. Nu är det ju lite nyare än vad "vi" "pratar om" på 7/900 sidan, men frugan har en -04 Passat 1,8T som misstände några ggr men den dog aldrig (gick på 3 burkar ett tag). Kollade felkoder och den "sa" var felet var (tändspole) och t.o.m till vilken cylinder + artikelnummer. När vi lämnade in den för kamremsbyte (fick inte byta remmen själv på semestern som jag tänkt, för frugan) så tvärdog den när dom skulle köra in den i verkstaden. Dom knuffade in den, bytte remmen och startade motorn och körde en runda. Då tvärdog den igen. Det var (enligt verkstan) ett ganska vanligt fel, givaren till kamaxeln. Har du en 4-cyl 1,8 eller 2,0 motor är det kanske inte omöjligt att det är samma fel. Men som sagt ("Rådlös") det blir bara en gissningstävling.

Mvh
Lennart
Jag har obd läsare dock bor han 25mil bort.
Jag har också rekommenderat honom att prova startas för just lokalisera felet lite..

Tänkte mer om någon hade varit med om samma sak. Förstår att det inte är lätt att gissa.
En OBD2-läsare kan man ju kosta på sig om man är lite bilintresserad och hemmamek. Dom billiga är i och för sig väldigt begränsade i sina funktioner, men om man går upp några hundralappar till så kanske man får något som kan vara användbart över flera år framåt. Tänk även fallet om man är spekulant på en bil där säljaren utlovar att "Det är världens bästa bil! Utan konkurrens." Och man då pluggar in sin läsare och får veta att den är i stort behov av en renovering och översyn. Kort sagt: Köp inte denna bilen!
Så vill du inte (tidsbrist, familjeskäl etc. etc.) besöka din kompis inom kort, så rekommendera honom att köpa en OBD2-läsare.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]