NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euro0192
Hej

Jag har idag en Volvo S40 1.8F som jag överlag är väldigt nöjd med. Det enda jag ibland kan känna är att det skulle vara roligare med lite mer vrid i bilen.
Gick spontant in häromdagen och tittade på blocket då jag hittade en S40 med automat och en 2.0D motor i sig. Hittade även en S80 med samma motor.

Är det någon som har erfarenheter av denna motor? Har hört vaga rykten om att det är lite barnsjukdomar på denna i det mindre modellerna. Är det samma i de större (V70/S80) ?

Skriv gärna vad ni tycker om denna motor.
Är det någon som har denna motor med automat också? Hur är den kombinationen?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av sd1
s40 har en 2,0d och 4 cylindrar...för mig att det är en FORD motor vilket jag inte kan eller hört så mycket om.
v70 en 2,4l (5 cyl) med lite mer vrid men också mer tyngd att flytta på. Rullar lätt 45000 om du sköter service som det ska.
Användarvisningsbild
av P210
Ska man vara petig så är väl motorerna 1.6d och 2.0d ett PSA/Ford joint venture projekt, och förutom att de har schemalagda partikelfilerbyten á 12000 mil och påfyllning av additiv (som används vid rengenerering av filtret) vid varje 6000mil har jag bara goda erfarenheter av dem.
Har kört många mil med dessa, vi hade flera V50 som poolbilar på mitt förra jobb och det är en precis lagom motor med gott vrid i för S40N/V50, för den tyngre/större S80:n hade jag gärna tagit en D5:a istället (med "underhållsfritt" partikelfilter).
Användarvisningsbild
av sd1
P210 skrev:Ska man vara petig så är väl motorerna 1.6d och 2.0d ett PSA/Ford joint venture projekt, och förutom att de har schemalagda partikelfilerbyten á 12000 mil och påfyllning av additiv (som används vid rengenerering av filtret) vid varje 6000mil har jag bara goda erfarenheter av dem.
Har kört många mil med dessa, vi hade flera V50 som poolbilar på mitt förra jobb och det är en precis lagom motor med gott vrid i för S40N/V50, för den tyngre/större S80:n hade jag gärna tagit en D5:a istället (med "underhållsfritt" partikelfilter).
Gäller "undehållsfritt" partikelfilter i alla D5 modeller?
Användarvisningsbild
av SvenB
sd1 skrev:
Gäller "undehållsfritt" partikelfilter i alla D5 modeller?
Ja, i de fall de har partikelfilter. De tidigaste hade inte det, vad jag vet.
av euro0192
Okej

Tack för inläggen :)
Tar gärna emot fler :)

Gällande D5 (alternativt 2.4D) så har jag hört att de haft problem med att olja blandats med bränslet, och motorn då bara står och högvarvar tills bränslet tar slut, och i värsta fall skär motorn. De ska tydligen vara mycket hög skatt på dessa också. De ska tydligen inte vara så bränslesnåla heller. Därav har jag dragit mig lite för att titta på någon av dessa motorer. Fast å andra sidan kan det vara något som har blivit åtgärdat nu på senare dar. Osäker där.
Nu kan man ju hitta S80:s med 2.4D motorn till ganska bra priser. Har hittat två stycken från 2008 med samma miltal kring 8000-8500 mil för 109 000:-.
S80:n verkar ju helt klart vara ett klipp på begagnatmarknaden. Inte lika populär som V70, fast samtigt mer komfortabel och tyst. Helt klart mycket Volvo för pengarna. :)
av dieselputte
Har inte hört nåt om D5/2.4D skulle vara utsatt för att diesel når motorolja och rusande motor. Däremot kan det hända på 2.0D om det blir nåt fel med regenereringen.

Den 5 cylindriga dieselmotorn dock andra svagheter som kan bli kostsamma.

Det finns ju S80 och V70 med 2.0D och de har underhållsfritt partikelfilter, medans S40/V50/C30 med 2.0D måste byta partikelfilter. Byte av filter enligt intervall, eller när det blir full är väl upp till var och en.

D5 till V50 borde nog vara enbart underhållsfritt partikelfilter med tanke på att den släpptes 2007.

S80 med 2.4D 2008 med 8000 mil är ju ett perfekt köp. Kolla skatten först, kan bli dyra mil om man bara kör typ 1500 mil/år. Speciellt de som fanns innan partikelfiltret kom , ligger väl på drygt 6800kr/år utan filter, skatt med filter vet jag inte.
av euro0192
Det lät intressant att 2.0D har underhållsfritt partikelfilter i de större modellerna. :)
Men jag kanske ändå ska snegla lite på en 2.4D också. Såg dock att 2.4D med automat kostar 5000kr/år i årsskatt, dock med automat. Med manuell ska det tydligen vara lite billigare.
Användarvisningsbild
av P210
Det är väl 2.0d som varvar sönder?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=76092
Jag har en V50 D5 som kostar 3800kr/år i skatt efter höjningen vid årskiftet, skiljer några hundralappar/år mot 2.0d motorn.
En medlem skriver i en annan tråd:
..Betalar fasen 3500 i skatt på våran 2.0D 2007..
Du kan lätt kolla en bils årsskatt genom att söka på regnumret under "annat fordon" på Transportstyrelsens hemsida, så slipper det komma som en överraskning. Och en tusenlapp eller två är väl en liten summa per år i ett bilägande att betala för en lite trevligare motor om man gillar lite knuff..
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]