Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V70SE-98 med 37300 mil på mätaren.

Fick nerslag på bromsarna bak vid besiktningen, drog snett (åt höger) + pulserande.

Monterade då nya ok + belägg + skivor från vår hovleverantör Biltema...
Luftade & luftade.

Men, bromsarna drar fortfarande åt höger när jag bromsar mjukt -> mellanhårt.
Mest första inbromsningen, sen märks det mindre.
Klappar jag till på pedalen så går det rakt.

Känns som att vänster bakre ok behöver lite längre tid på sig...
Eller är det ett ok fram som spökar???

Börjar få slut på idéer...

// Andazon
Senast redigerad av 1 Andazon, redigerad totalt 0 gånger.
Det har du naturligtvis helt rätt i...
"Tänkte inte på det", som han sa...

Då är frågan vilket ok fram det är som spelar Allan...

Bytte bägge för ca 4 år sedan.
Fick sedan byta det vänstra 2 år senare.
Kanske dags att byta det högra också?

Får kolla om något hjul är varmt imorgon..

// Andazon
Användarvisningsbild
av Nexus
När min länkarm var dålig drog bilen som F*n till höger när man bromsa. På med nya arm och den gick rakt igen :D
Har du köpt oken fram från biltema så kolla så damasken till oket är hel. Har bytt på båda oken fram på min kärra då biltemas damasker inte tycks hålla super kvalitet :roll:
Får man fråga varför du enbart bytte belägg på vänstra sidan när de säljs som ett komplett kit?
Är belägget slut på en sida så kärvar antagligen det oket, men man bör byta på båda samtidigt ändå.
Om du fick nedslag på bromsarna bak kanske de står ojämn bromsverkan? Detta brukar fixa till sig själv när det gäller i bak med lite bestämda inbromsningar annars med lite uppsmörjning av ok samt ut och köra och bromsa bestämt.
Drar bilen åt ena hållet och bromsarna är felfri, dvs kolvar i ok går in/ut lätt, belägg och skivor fräscht så kan de nog va som ovanstående säger att de är en dålig länkarm eller fjäder som är av eller liknande, olika mönsterskick på framdäcken där ena är slut?
OK

Var kanske lite oklar i tidigare inlägg...

Bak är allting nytt på bägge sidorna.
Framdäcken ett år gamla, bak 2 månader.
Fram byttes bara vänster ok för 2 år sedan.

Resten är nybesiktat utan anmärkning...

Då får jag:
1. Kolla upp oken fram
2. Kolla upp länkarmarna fram

Tackar för hjälpen och återkommer...

// Andazon
Det låter som det är det vänstra fram oket som kärvar på någotvis.
Klossarna kanske har rostat fast i hållaren, för tom. ett biltema ok borde hålla mer än 2 år.
Kör biltema-ok på min S70 runt om. Har kört med oken bak i 6,5 år innan jag fick byta dem igen. Då har de inte fått någon kärlek alls under den tiden. Har under den tiden bara bytt beläggen bak. Så den tiden, utan större rengöring eller smörjning av kolvarna, skulle jag säga är ett bra betyg för det priset.
Inget fel på biltemas bromsok, det är antagligen ett hyffsat känt eftermarknadsmärke bakom.
Om kolvarna i bromsokena går felfritt kan även bromsslangen vara trasig invändigt, detta syns inte utifrån men du får påliggande broms på den sidan som slangen är trasig.
Om du har kollat kolvarna att de går lätt så kör och bromsa några gånger, höj sedan upp hjulen i fram och snurra på dom, går ett skittrögt medans den andra snurrar fint så är nog slangen slut invändigt. Detta kan också ge ojämn bromsverkan / dra snett.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]