Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ubergubben
Hej jag har en volvo 740, 230f, Rex regina.

För ett tag sen beställde jag hem lite delar från skruvat.se och då köpte jag hem deras "service kit" i samma veva. Det stod att alla delarna skulle passa min bil och jag tänkte inte så mycket på det. Fick hem delarna och har haft dom liggandes i några månader och nu när jag har tänkt använda dom så kollar jag vad det är för tändstift jag har fått. det är bosch WR6DC, jag kan inte hitta någonstans om det verkligen är rätt sorts stift till 230f motorn. Så nu är frågan till er om det har blivit rätt stift eller måste jag fara och köpa nya volvo originalstift?
av ubergubben
Jag har sökt runt på nätet och det står ingenstans att bosch WR6DC ska passa till 230f motorn. Jag har hittat lite mer info och WR7DC ska tydligen passa till 230f motorn. vad det är för skillnad på dom vet jag ej.
av Rådlös
Skillnaden på Bosch-stift blir möjligen något lättare att klara ut. Läs den här tråden: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1750 Det kommer en Boschtabell om du skrollar längre ner. Men att jämföra med andra fabrikat är nog lite svårare. Du kan ju gå in på en större och kundvänlig bensinstation och be att få jämföra Volvos beckning med dina Bosch-stift. Säljer dom tändstift så har dom en sådan korsreferenstabell. (Jag sökte på nätet, men det gav dåligt resultat)
Och naturligtvis, Volvo tillverkar inga egna tändstift. Dom köper av någon som skriver Volvo och ett detaljnummer på dom.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]