Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Med min V70 har jag varit en bit under det där på vissa resor. :)
Bild

Motorväg större delen.. första och sista milen stads/förort.
Snittfart på strax under 100km/h, så jag låg i ca 110km/h på motorväg. Hade troligen lite medvind.. kommer inte ihåg.

Ungefär samma snittfart på den här resan:
Bild

Nu har jag en manuell.. men eftersom V60 har mindre luftmotstånd och är lite lättare, samt att jag har gamla motorn, så borde man kunna få ner en D4 V60 till liknande siffror. :)
Undrar vad jag skulle kunna göra med en V40.. vore intressant att testa en sån några veckor. :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
joel80 skrev:Med min V70 har jag varit en bit under det där på vissa resor. :)
Nu har jag en manuell.. men eftersom V60 har mindre luftmotstånd och är lite lättare, samt att jag har gamla motorn, så borde man kunna få ner en D4 V60 till liknande siffror. :)
Nu är jag nere på 5.0 :D Det har garanterat hänt nåt med motorn efter några tusen mil.

Cd-värde V60 0,29 V40 0,31 V70 0,31 :!:

Är du säker på att den är lättare? min har tjänstevikt på 1766kg, AWD:n väger nog en del o jag har ju också femman
Undrar vad jag skulle kunna göra med en V40.. vore intressant att testa en sån några veckor. :)
+1 på den! :-)-) Vore kul att testa men inte att leva med i längden :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
Åh faan.. Var övertygad om att V40 hade lägre Cd-värde! Tjänstevikten på min är 1798kg. Skiljer mindre än vad jag trodde där också. E väl awdn.. :)
av Dast729
Jag tankade idag 38.63 liter och hade kört 100.2 mil. Det blir en medelförbrukning på 0.385 och det är inte en engångshändelse utan har kört på ca 0.38 dom senaste 900 milen. Mellan 500 och 1000 mil på mätaren drog den 0.45 sen när jag hade passerat 1000 så gick den ner igen. Jag plockade ut bilen ny i slutet av oktober förra året och har nu kört 1900 mil. Är det någon som undrar hur jag lyckas så ska jag gärna dela med mig av mina tips
Användarvisningsbild
av joel80
Dast729 skrev:Jag tankade idag 38.63 liter och hade kört 100.2 mil. Det blir en medelförbrukning på 0.385 och det är inte en engångshändelse utan har kört på ca 0.38 dom senaste 900 milen. Mellan 500 och 1000 mil på mätaren drog den 0.45 sen när jag hade passerat 1000 så gick den ner igen. Jag plockade ut bilen ny i slutet av oktober förra året och har nu kört 1900 mil. Är det någon som undrar hur jag lyckas så ska jag gärna dela med mig av mina tips
Man kan ju börja med att undra vad du har för bil... gäller det alltså en V40 D2?
Hur ser din "standardresa" ut?

Och välkommen till forumet.. ;)
av Dast729
Ja det är en d2a, glömde bort att skriva det. Min vanliga färd är landsväg och motorväg. 4 mil till jobbet, men är mycket backar. Mitt knep är att i stort sett aldrig köra fortare än 82, även om det är 110. Jag har testat 110 och då går förbrukningen upp avsevärt utan någon större tidsvinst
Användarvisningsbild
av SvenB
Visst går det att få låga förbrukningssiffror med D 2 motorn om man "fiskör". Jag har också upplevt detta med min bil. Men vid normal körning kommer man högre, tyvärr. Jag ligger på 0,49 mätt på 2.400 mil. Men då är även några hundratal mil med stort släp inräknade.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur klarar du av att köra i 80 på motorvägen?
Då ska du kanske prova att slipstreama bakom någon lastbil, då borde du få ner förbrukning avsevärt mer
av Dast729
Jag är kanske lite nördig på det här med min förbrukning men det har blivit lite av en sport. Nu har jag ju en bil som går att få väldigt låg förbrukning med och då vill jag givetvis göra allt jag kan för att ha en låg förbukning. Hur jag orkar ligga i 80? Jag är van då jag kör lastbil till vardags. Men nerför kan det gå fort, frirulla är bra grejer
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]