Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Är i desperat behov av hjälp.
Storyn är följande:
Min bil, en Volvo V70N 2,4t från 2001 (byggnadsår 2000) silvergrå (gubbe, jag vet).
För ett tag sen började STCn visa sig i displayen lite då och då men försvann nästan lika fort som den kom fram. Senare fick jag en otrevlig överraskning när min cruisecontrol nästan dödade motorn. (I en omkörning inte minst)
Efter det så började ABS lampan lysa och sen sken hela skiten upp som en julgran med "bromsfel stanna omgående" ABS lampa, Bromslampan (utropstecknet) STC lampan och nu har även Emissionslampan (lilla motorn) börjat lysa.
Lämnade in bilen på Helmia bil och dom har sedan dess bytt Styrenhet CEM och elbox med namn VO 9438273 plus ytterligare en enhet som enligt dom icke går att ta ut igen efter man bytt den (har inte kvittot i skrivandets stund). Detta har kostat åtskilliga tusen men felet är icke åtgärdat.
Läste lite på detta forum och fick tipset att checka ABS styrenheten under pumpen som styr både ABS och STC. Plockade isär den och kollade lödningarna och dom så fina ut. Lödde om dem iallafall, men det hjälpte inte. Har nu fått en ny enhet men fortfarande inget som hjälper....

Är i desperat behov av hjälp... Jag har inte råd längre att lämna in den efter den saftiga räkningen från Helmia... Jag vet inte vad jag ska göra mer... :(

Snälla hjälp...

EDIT: Trippmätaren är ur funktion, likaså cruisecontrol. Förövrigt så går bilen hur bra som helst. Den startar och går perfekt. Har inte testat om ABS eller STC funkar i verkligheten eftersom bilen har körförbud...
Om jag vore du så skulle jag börja med att åka till Helmia igen och be dom göra två gratis avläsningar av felkoder med en dags mellanrum. Du ber dom att skriva ut detta till dig. Dom har bytt grejer o inget är fixat så detta är det absolut minsta du kan begära.
När du fått felkoderna som förresten bör läsas ut ena dagen och TAS BORT, nästa dag efter att du kört lite så är det dags att kolla vilka koder som återkommit. Be dom skriva ut detta också.
Nu lägger du upp dessa koder här på forumet så kanske det finns någon som kan hjälpa till i detta.
Utan felkoder blir det bara en gissningslek liknande den som dom gjort på Helmia och med dina pengar.
Att instrumenthuset bråkar är inte ovanligt med påverkar inte bilen nämnvärt i de flesta fall. Sök gärna på DIM här på forumet.
CaptainBob81 skrev:Hej.

Är i desperat behov av hjälp.
Storyn är följande:
Min bil, en Volvo V70N 2,4t från 2001 (byggnadsår 2000) silvergrå (gubbe, jag vet).
För ett tag sen började STCn visa sig i displayen lite då och då men försvann nästan lika fort som den kom fram. Senare fick jag en otrevlig överraskning när min cruisecontrol nästan dödade motorn. (I en omkörning inte minst)
Efter det så började ABS lampan lysa och sen sken hela skiten upp som en julgran med "bromsfel stanna omgående" ABS lampa, Bromslampan (utropstecknet) STC lampan och nu har även Emissionslampan (lilla motorn) börjat lysa.
Lämnade in bilen på Helmia bil och dom har sedan dess bytt Styrenhet CEM och elbox med namn VO 9438273 plus ytterligare en enhet som enligt dom icke går att ta ut igen efter man bytt den (har inte kvittot i skrivandets stund). Detta har kostat åtskilliga tusen men felet är icke åtgärdat.
Läste lite på detta forum och fick tipset att checka ABS styrenheten under pumpen som styr både ABS och STC. Plockade isär den och kollade lödningarna och dom så fina ut. Lödde om dem iallafall, men det hjälpte inte. Har nu fått en ny enhet men fortfarande inget som hjälper....

Är i desperat behov av hjälp... Jag har inte råd längre att lämna in den efter den saftiga räkningen från Helmia... Jag vet inte vad jag ska göra mer... :(

Snälla hjälp...

EDIT: Trippmätaren är ur funktion, likaså cruisecontrol. Förövrigt så går bilen hur bra som helst. Den startar och går perfekt. Har inte testat om ABS eller STC funkar i verkligheten eftersom bilen har körförbud...
Hej.
jag har samma fel på min S80.Jag har provat 2 boxar och även att löda om dom det hjälpte inte.Då började jag mäta sensorerna och hittade fel på vänster fram och bytte denna då fungerade det hela lördagen sen slutade det igen.Jag har kört bilen i dator på både Volvo och en annan bilverkstad och bägge säger att dom inte får kontakt med styrenheten.jag har även bytt abs ringen vilket inte heller hjälpte.När detta felmeddelande lyser så slår det ut hela färddatorn trippmätare samt varningslampor lyser.Nu kommer det roliga kolla sätesvärmarna dom slutar ochså fungera.Det verkar precis som när "boxen" slår till så lägger allt av.
Är ochså tacksam för svar.ÄR DET LUSTIGT MAN BÖRJAR FÅ GRÅA HÅR
Har man bytt batteri? Om, ej låna ett batteri från en fungerande bil. Man kan få dessa problem om batteriet är defekt eftersom laddningsregulatorn kan få spader och trycker in för hög spänning i bilen. Även trasig laddningsregulator kan ge liknande problem (men testar man bilen med fulladdat batteri så brukar problemen då försvinna för att återkomma efter 2-3 timmars körning)
Har inte fått kontakt med han som höll på med bilen förens idag.
Han hade endast en kod nedskriven som var CEM-1A5F.
Men han erbjöd en gratis felkodsläsning så jag ska slänga på sommarhjulen och åka upp på måndag så får vi se vad som kommer upp.

Colsson: Batteri byttes också i samband med byte av vissa andra delar så det är nytt.
Nu har jag varit på Volvo och fått felkoder.

Felkoder funna som är aktiva är:

ABS-0095 Kommunikation styrenhet
CEM-1A5F Kommunikation med ABS-Styrenhet Signal saknas. (CEM bytt, ABS/STC Styrenhet bytt och kablar emellan kontrollerade)
ECM-510F Hastighetssignal - Signal saknas (Konstigt för hastighetsmätaren funkar)
REM-8D11 Högt placerat bromsljus Felaktig signal. (Har vinge med bromsljus i som inte är inkopplat)

Felkoder funna som inte är aktiva (Har väl inte med ABS systemet att göra men tar med allt):

CEM-6A04 Dörr låst, höger bak För dålig signal
REM-8F63 Relä, bakrutedefroster Signal saknas

Har också gjort ett test på grusväg och kommit fram till att ABSen funkar perfekt men dock inte antispinnen STC.

Hoppas någon vänlig och kunnig själ där ute kan assistera detta rena helvete...
Tanken som dyker upp nu är ju helt enkelt att ditt Instrumenthus lever rövare, du har ju bytt ABS o CEM !
Så om grejerna funkar så är det kanske fel på just ditt Instrumenthus?
Sedan KAN det ju vara någon sensor som spökar, så troligen fel på 2 ställen.....
kan du inte få tag i någon i närheten med PPC eller Vida för ett antal felkodsavläsningar o se vilka som återkommer...
alla med Vida eller PPC kan hjälpa dig då få människor har råd med priserna på dagens verkstäder....
tala om var du håller hus o be om hjälp här på forumet......
wissel skrev:Tanken som dyker upp nu är ju helt enkelt att ditt Instrumenthus lever rövare, du har ju bytt ABS o CEM !
Så om grejerna funkar så är det kanske fel på just ditt Instrumenthus?
Sedan KAN det ju vara någon sensor som spökar, så troligen fel på 2 ställen.....
kan du inte få tag i någon i närheten med PPC eller Vida för ett antal felkodsavläsningar o se vilka som återkommer...
alla med Vida eller PPC kan hjälpa dig då få människor har råd med priserna på dagens verkstäder....
tala om var du håller hus o be om hjälp här på forumet......
Jag har en polare som har en gedigen felkodsläsare och det är samma koder hela tiden som kommer. Även när jag gjort bilen strömlös en hel dag så återkommer koderna. Provade även att ta bort koderna och då var allt frid och fröjd i 5 sekunder sen kom alla koder tillbaka igen.
Jag bor i Karlskoga... Funderar lite på om det kan vara den där givaren som sitter vänster fram. Den ska väl tydligen vara lite "viktigare" än de andra givarna har jag läst mig fram till... Funderar på att höra av mig till OBD Tuning Karlstad som tydligen ska vara duktiga på instrumenthus. Dom kanske kan felsöka på ett bättre sätt än typ Volvo kan vad gäller just instrumenthuset.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]