Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej där!

Min nyinköpta S80 -04 knasade redan första kvällen. När jag körde vänster ruta upp och ned så blev det ett knäppande ljud några gånger. Därefter låste sig rutan med ett par centimeter luft uppe.
Rev sidan på dörren. Den bakre "lyftarmen" har ramlat ur plastgrunkan med en låsgrej av metall. Nu ligger kulleden under metallramen under rutan. Det felar kanske 3-4 cm från det korrekta läget.
Vad kan ha hänt? Kan lyftarmen ha kuggat över kransen från motorn? Ska försöka med våld imorgon att kränga dit kulleden till rätt plats. Armen är ju av ganska tunn plåt och kan enkelt böjas med handen...

Någon som har råkat ut för detta?
av Gelis
Byt glidblocken ( dom som du kallar plastgrunkan ) finns 2 st till rutan. Vanligt fel att dessa slits ut då blir det fenomenet som du beskriver. Blir byrålådseffekt på rutan, när det händer så kan armarna bli böjda.
Gelis skrev:Byt glidblocken ( dom som du kallar plastgrunkan ) finns 2 st till rutan. Vanligt fel att dessa slits ut då blir det fenomenet som du beskriver. Blir byrålådseffekt på rutan, när det händer så kan armarna bli böjda.
Aha! Tack för det tipset. Åker till Volvo och handlar på måndag.
Hoppas att armarna kan användas igen.
Gelis skrev:Byt glidblocken ( dom som du kallar plastgrunkan ) finns 2 st till rutan. Vanligt fel att dessa slits ut då blir det fenomenet som du beskriver. Blir byrålådseffekt på rutan, när det händer så kan armarna bli böjda.
Båda glidblocken hade halkat ur spår. Pillrade tillbaka dem, och hoppas nu att de håller sig i skinnet.
Tack för tipset.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]