Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toube
Tjena.

Har en 03:as s60 2.5t som har ett skumt bekymmer (har inte ägt bilen nå länge).
När jag svänger åt höger så klipper abs/antispinnet såfort jag gasar. Försöker jag bryta in bilen i fart i en högersväng tänds abs lampan och bilen går ryckigt vid växling o gassläpp. Har bara ägt bilen typ två månader men då jag köpte den va framdämparna riktigt dåliga så då det skedde då trodde jag bara det va pga att inerhjulet tappade fästet. Det vart dock aldrig i låg fart som det blir nu. Efter jag bytte vänster hjullager började det balla ur totallt, nu händer det konstant.. Såfort jag försöker svänga höger och gasar, nu snackar vi i såpass låga farter som att jag från stillastående svänger höger o ger lite gas. Har mätt upp abs givarna med oscilloskop för att kolla upp dels givarna och även kransen men den ser bra ut. Less på att skruva därför jag frågar här om tips på vad det kan vara.

Kan det vara kransen som ändå är dålig lr är det något annat?

Kan även tillägga att kransen skrapat i abs givaren vänster fram.

Alla tips mottages gärna! :)
av Xuri
antingen så har du råkat förstöra abs kransen på drivaxeln, eller glömt dra åt skruven till drivaxeln :)

Kan även i värsta fall vara tidens tand att tandhjulet har gått sönder av ålder å de bara hände just nu. oturligt nog. ... men garanterat någon av drivaxlarna fram som kommer ur position när du svänger, å ligger inte abs kransen på exakt rätt ställe när du svänger tror bilen de spinner eller att ett hjul är låst å då får man lite skumma fel
av Toube
Ja en tanke en polare haft det är att vi drog åt centrumbulten med fel moment så att den inte ligger i exakt rätt läge typ.. Vet du vilket moment de ska dras åt? Polarn hittade något där det stod 35nm + 90 Grader.

Hade felen bara uppstått i fart hade jag nog varit ganska så säker på att det är att kransen haft en spricka i sig lr nått men eftersom att kransen såg fin ut då vi kollade den med oscilloskopet så blir man som fundersam över vad det kan vara för någe. :roll:
Xuri skrev:antingen så har du råkat förstöra abs kransen på drivaxeln, eller glömt dra åt skruven till drivaxeln :)

Kan även i värsta fall vara tidens tand att tandhjulet har gått sönder av ålder å de bara hände just nu. oturligt nog. ... men garanterat någon av drivaxlarna fram som kommer ur position när du svänger, å ligger inte abs kransen på exakt rätt ställe när du svänger tror bilen de spinner eller att ett hjul är låst å då får man lite skumma fel
av johan0691
Tjena! Fått nån ordning på det här?

Jag har felande ABS just nu..

Hade exakt samma som dig innan det helt slutade funka :(
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]