Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gissar mera på att man inte av misstag ska komma åt knappen, t.ex. när man kliver ur bilen och då lossa på bromsen.
Att mekaniska parkeringsbromsar hade dragfunktion var säkerligen utifrån enklaste sättet att konstruera den och att få ett bra kraftmoment när man drog i spaken.
Annars är det inget problem då nästan allt annat aktiveras via tryck på knappar och har inte funderat tidigare på detta med knappen för parkeringsbromsen. Nästa generation hanteras säkerligen via en display med touchfunktion kombinerat med programmerbar automatik.
Lätt den bästa handbromsen! Tog några dagar innan det satt. Känner likadant som Börne.

Nu när man kör andra bilar letar ja efter handbromsen och startknappen. Ett skit det där med att knöla fram nyckeln ur fickan.
Det är som periodare skrev ovan. Man ville släppa bromsen på samma sätt, oavsett om den ansattes mekaniskt (pedal) eller elektriskt (knapp) i de modeller där båda metoderna förekom i samma bil.

Konsekvensen blev det vi har nu.
Eftersom jag har automatlåda får jag en liknande funktion genom P-läget, så att jag slipper ha beläggen ansatta hela tiden är närmast en fördel. Att dra åt bromsen på vintern (den från september till april, alltså) och sen låta den stå är knappast optimalt. Men VW gjorde sig ju också kända för att ha bromsar som slutade fungera under färd, när det regnade ordentligt, så de har nog begränsad koll på att det ofta är blött ute i det här landet...
apersson850 skrev:Att dra åt bromsen på vintern (den från september till april, alltså) och sen låta den stå är knappast optimalt.
Mycket tveksam till detta påstående, har aldrig haft problem med detta och våra bilar står alltid stått ute. Möjligtvis om man köper "billiga" klossar av tvivelaktigt fabrikat. I vilket sammanhang har du haft problem med åtdragen handbroms vintertid?
Däremot så har jag efter en tvätt av en V70N utan att köra den fått bromsar som fastnat och det krävdes mycket kraft för att få loss dem.
Det är det jag menar. Drar man åt parkeringsbromsen med våta skivor, och de kan de ju vara bara av regn (än värre när man tvättar), så fastnar de ofta redan över natten.
Skulle någon fråga mig om man trycker respektiva drar i knappen för att lägga i eller lossa handbromsen så kan jag inte säga vilket håll som gör det ena eller det andra. Men jag reagerar varje gång på att det känns bakvänt.

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏