Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoyH745
Har en v40 -00 . Drivremmen gick av och det rök och luktade bränt. Kugghjulen till generatorn och servostyrningspumpen går lätt att dra runt för hand, likaså spännrullen. Däremot kan jag inte dra runt hjulet till ac- kompressorn. Det var också därifrån det rök. Ska man kunna dra detta för hand?
av xxargs
ja den skall kunna snurras lätt - är magnetkopplingen dragen så skall det kunna dra för hand med ett fjädrande motstånd - om magnetkopplingen inte är dragen så skall remskivan gå ganska lätt och det skall vara möjligt att dra rund centrumdelen på remskivan för hand

du har med mycket stor sannolikhet en skuren kompressor eller skuren remskivelager på kompressorn och förmodligen är också magnetkopplingen sönderslipad vilket händer när kulorna i remskivelagret mals ned och försvinner och har hamnat i läge att låsa hela remskivan.
Användarvisningsbild
av DTJ
RoyH745 skrev:Har en v40 -00 . Drivremmen gick av och det rök och luktade bränt. Kugghjulen till generatorn och servostyrningspumpen går lätt att dra runt för hand, likaså spännrullen. Däremot kan jag inte dra runt hjulet till ac- kompressorn. Det var också därifrån det rök. Ska man kunna dra detta för hand?
Måste väl kört ett antal månader med oljud, eller hur?
motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Uppdatering Har varit ute och provkört men de[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]