NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har liknande planer, fast jag tänkt sätta in ett 5V USB-uttag i mittfacket mellan stolarna (där man kan lägga CD) och dra kabeln till 12V-uttaget för baksätet. Prylen till vänster på bilden är en utanpåliggande omvandlare på 1A. Den får plats bredvid AUX-uttaget. Man slipper klumpiga adaptrar och kan lägga ner kabeln i facket när man inte använder den. Finns även den högra varianten för inbyggnad som jag kan tänka mig ha bakom mittkonsolen. Hittade dessa på conrad.se
BildBild
P210 skrev:Här är ett jag hade liggandes, kommer för mittkonsolen på en S40N, har någon plastclipshylsa, Volvo art nr 30669836
Bild

Kanske finns fler Volvomodeller, tex det som kan monteras i skuffen, annars tror jag att ett med mutter på baksidan är lättare att fästa, här ett "vattentätt" som ser lite robustare ut.
Bild
Ja, kontramutter är att föredra i alla lägen tycker jag :)
Men jag hittar ingen sådan med 21mm utan bara i 12mm :/
Vet ni om den kan finnas på Biltema, Jula, Mekonomen, Clasohlsson eller Kjell? :)
Men lite snyggt vill man allt ha det! :) Inget skall sticka upp och ingen stor kork heller helst, hehe...
Dvs, det skall bli en hyfsat snygg panelmontering :)

Får väl bli mer eBay köp då istället kanske :)

Edit: Skall försöka få ut det det jäkla facket ikväll när jag hämtar Frun. Får jag loss det så köper jag ändå den med snap-on fäste på kjell imorgon och använder den tunna och smala 3M tejpen jag lagar mobilskärmar med. Då lär den sitta fin fint iaf :D
Så här ser det ut på min bil.
Var precis nere. Lyckas inte få bort den. Tar emot för mycket :(
Kanske hjälper att lossa på dom 2 skruvarna som sitter under 12V original panelen. Då borde det kunna glappa någon/några mm och det kanske räcker om jag har tur...
https://www.dropbox.com/s/bk0wu8d59v11t ... 2.jpg?dl=0

Det jag lyckades se under hållaren så är jag faktiskt inte helt 100 att det verkligen får plats med ett uttag på 55mm där under alltså. Får jag bara loss det helt så kan jag iaf mäta riktigt sedan.
Den där läppen som går mot baksidan av vattenfallet tror jag inte finns på faceliften om jag ska vara ärlig. Så man kanske är "så illa tvungen" att ta den långa vägen och demontera rubbet.
Det kanske blir tajt att trycka dit ett 55mm på det "platta" stället men om du sätter den i lutningen, kan inte det gå tro?
Det är flärpen som ställer till det. Men lossade dom 2 skruvarna till vattenfallet som sitter under 12V uttaget och det räckte för att få ur skiten.
Har också tittat på hur det kan sitta och det med lite besvikelse faktiskt. Uttaget måste troligen sitta på den lutande sidan mot vattenfallet och inte mot andra sidan då det är annan plast å skit i vägen. Det gör väl inte så mycket egentligen men inte så jag hade tänkt :)
Den kan inte sitta rakt ner för där finns nog inte riktigt utrymmet så varför chansa :)

Är hålsåg det bästa att använda sig av för att såga ur hålet tro?

Såg också att det bakre och främre uttaget verkar gå på samma säkring. Det gillar jag inte men har dock ingen betydelse :)

Det viktigaste nu är om det bara är att klippa av hanen till kameran och få fram 2 kablar (+ och -) så man kan göra en direktanslutning eller om det är svårare än så? Eller så sätter jag bara 2 uttag helt enkelt men hade vart skönt att slippa klumpen som man sätter i uttaget och göra det helt osynligt :)
Jag har en radarvarnare monterad i taket bredvid backspegeln och strömmen till den har jag tagit ur takkonsollen/innerbelysningen. Då startar den så fort tändningen sätts på och man slipper en kabel man ska försöka gömma efter rutkanten.
Jag var så duktig att jag drog den kabeln under taket och under a stolpspanelen å ner under golvmattan och under mittkonsollen till det bakre 12V uttaget. Så det syns inte mycket av min kabel inte :)
Men nu skall den kopplas in permanent typ på det nya uttaget tänkte jag :)
Så här blev det med det nya uttaget...
Bild

Riktig nöjd faktiskt. Tog bort kontakten på kameran och monterade dit den på det nya 12V uttaget fast på undersidan då :)

Nu skall jag bara försöka korta ner sladden till GPSen till kameran och slippa veta att det ligger så mycket kabel i taket och A-stolpen...
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Rå borstad alu m satin klarlack på 🙂

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bättr[…]

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Vi gör ett försök. Lyktan där […]