Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har just tonat några rutor på min bil med biltemas dyra variant, gick väl rätt OK, men skulle vilja testa riktig film nu och vill ha tips på vart man hittar kvalitet till bra pris. (alltså tips från folk som vet lite och kan skillnaden mellan kvalitetsfilm och billig sådan)

Budgeten är begränsad, så de dyraste varianterna går inte. Men vill såklart gärna att filmen ska hålla ett tag och inte bleknar/släpper. (Lättarbetad film är såklart att föredra också om priset tillåter)

Helt rookie här, så har ingen koll på märken eller vad man ska köpa (carbon/ceramic/metallic/annat, t.ex, vad betyder detta? Vad är skillnaden?)
Värmereflekterande film är att föredra (om inte alla kvalitetsfilmer är det?).

Köper gärna från utlandet (som kan leverera inom ett par veckor som USA, UK och Tyskland) om man kan spara några slantar på det eller få bättre kvalitet för priset.

Aaaand GO! :wink:
Vet inte vad din budget ligger kring och vart du bor. Men hittade ett ställe I sthlm som tonar min v60 (7 rutor) för ca 3000kr. 5 års garanti. Solfilmcenter hette firman. Polaren va dit med sin BMW 1M och resultatet blev riktigt lyckat, så ska själv dit imorgon :)
Var kanske lite otydlig, det jag är ute efter är alltså filmen för att göra det själv.
Dels för att kanske spara lite pengar men framförallt för att lära mig göra det (för skojs skull).
Jag köper mycket på ebay ali, etc, men att importera solskyddsfilm från USA låter inte som en särskilt bra affär, stora tunga papprör blir dyra i frakt och jag tror inte du tjänar många kronor.
Finns många bra filmer att köpa i Sverige för kaffepengar, tona fem rutor på en bil med bra film behöver inte kosta mer än 4-500kr!
Här är några ställen jag handlat av utan att bli besviken;
http://www.soyafilm.se/product.html/sol ... ory_id=148
http://www.evofilm.se/solfilm-metervara
http://www.scstyling.com/universaldelar ... skyddsfilm
TommyP86 skrev:Soyafilm har samma optiska klarhet som ett glas mjölk ungefär. Kommer aldrig förstå den hypen som var/är. Visst, kanske lätt att montera, men man ser inte ut sen...
Och då syftar du på deras återmonterbara solskyddsfilm utan klister, den är tjockare och grumlig men det vi diskuterar i denna tråden är vanlig traditionell med klister, och deras är riktigt bra.
Bild
Hmmmm...
Har forskat lite i detta och kommit fram till att
Handla solfilm på eBay känns inte helt bra. Finns säkert bra grejor där med, men man vet inte alltid vad man får.
Lite samma sak att handla från svenska återförsäljare, då de flesta säljer "sin egen" film, d.v.s. rebrandade grejor, som man heller inte riktigt vet vad man får. (Känns ju surt att lägga massa pengar på "proffsfilm", som sedan släpper/bleknar efter några år)

Soyafilm har jag hört lite blandade reaktioner om.
Den P210 länkar till är SolarGard HP- film, som är ett helt OK märke vad jag förstår (Blandande uppfattningar från proffsen i USA, men den används i ganska stor utsträckning).
Dock är det lite dyrt och dessutom en metalliserad film, som jag gärna undviker p.g.a. risken att blockera elektroniksignaler.

SCStyling's film är ett märke som jag inte hört talas om och en snabb sökning på märket gav inte mycket. Ändå är det "märket som proffsen använder" enligt SCs (I) (Sådana uttalanden ser jag som varningstecken).
Otroligt högt pris också, för ett okänt märke (om det nu är det)

EvoFilm's Llumar- film är väl det alternativet av de tre jag känner är rimligast här. Också rätt dyr, men är ett av de dyrare märkena på marknaden och har ett överlag gott rykte.

Men allra helst hade jag såklart viljat se en återförsäljare som kan leverera lite fler alternativ vad gäller material och toningsgrad än något av de jag hittat hittills. De flesta ÅF verkar ha en modell bara och inget annat.
Och de allra flesta har rätt saftiga priser.
(Såg en svensk sida (ganska väletablerad sida vad jag förstår) som sålde verktyg. -De tog 10-15 gånger vad det kostar i USA :shock: Helt galet! )
Även bra verktyg verkar vara svårt att få tag på i Sverige, soyafilm har nog haft bäst utbud hittills, men fortfarande långt ifrån bra

Jag har gjort en beställning från USA nu och Ja, det blev rätt dyrt i slutändan. Knappt att det var värt. Men samtidigt vet jag vad jag får, fick tips från många håll (från proffs) om leverantören (en av de största, om inte Den största ÅF av Global- film). Och i jämförelse med de svenska sidorna jag hittat, som säljer något beprövat, är det fortfarande rätt billigt:

Köpte 15 meter film för $65 (ca. 520:-)
Samt verktyg för $44,90 (ca. 360:-)
Totalt: $109,90 (ca 880:-)
Frakt: $110 (ca 880:-)
Tillkommande moms: ca. 440:-

Totalt: 2200:-

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]