NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har haft problem med glappande glaskrossensor i bakrutan vilket reulterat i falsklarm när "glappet slår till" under tiden bilen står larmad.
Kostar skjortan på volvo att byta ruta, ca 12 000 på Bilia Södertälje. Jag blev föreslagen att krossa rutan själv och ta det på försäkringen av Bilia men det är inte min stil.
Nu har jag kopplat ur sladden till sensorn vilket gör att falsklarmen försvunnit. Dock får jag dras med ett servicemeddelande varje gång jag startar bilen. Så min fråga är om någon vet eller kan tipsa om hur jag kan koppla förbi så att även servicemeddelandet försvinner!

Tack för tips!
Jag tror det enklaste är att "släcka" servicemeddelandet varje gång. Svårt att tänka mig att det går att koppla förbi, om inte ens verkstaden kan göra det.
Jo jag släcker det i nuläget, men vore skönt att slippa. Bilia kanske KAN göra det, jag har inte lämnat in den till dem för det specifikt, endast för felsökning. Men jag litar inte på deras kompetens och vilja på området efter lite samtal med dem och tror det kan bli onödigt dyrt.
Så jag tänker att det borde gå att göra själv om inte systemet är alltför avancerat, om man bara kopplar ihop rätt kablar! Men jag har inte schemat och vet inte vilka som ska kopplas ihop, eller ens om det går att göra så i detta fallet!
Jag hade samma problem på min C30.

Larmkretsen var skadad i rutan men den var inte helt av utan gav bara för lite motstånd, Bilia i Umeå sa att det inte gick att koppla förbi glaskross och att byta hela bakrutan var den ända lösningen och skulle kosta över 11000 kr, försökte få det på goodwill eller garanti då Bilia inte kunde visa att rutan var på något sätt skadad, men Bilia vägrade ens att diskutera med mig, så jag chansade och ringde till Volvo i Skellefteå och då var det inga problem att programmera bort glaskrossen till en kostnad på 600 kr, så nu fungerar larmet i bilen som vanligt utan att felmeddelande dyker upp i displayen.

Lärde mig 2 saker

1. Det kan löna sig att ringa runt och kolla fick ju helt olika svar ändå är båda Volvohandlare
2. Serva aldrig bilen på Bilia Umeå, dom går helt enkelt inte lita på utan försöker bara lura av bilägarna så mycket pengar som möjligt

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]