Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
helgonet1 skrev:
AndS skrev:Du får lämna bilen till Volvo för intonation med hänvisning till att den låter illa med öppna rutor :wink: (man intonerar en orgel för att den ska låta på rätt sätt)
Ja jag vet hur man intonerar en gitarr men att man kan göra så med en bil det visste jag inte :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Det var B20 som hänvisade till i ett tidigare inlägg med bilder på orgelpipor att det var samma princip :lol:
Användarvisningsbild
av helgonet1
AndS skrev:
helgonet1 skrev:
AndS skrev:Du får lämna bilen till Volvo för intonation med hänvisning till att den låter illa med öppna rutor :wink: (man intonerar en orgel för att den ska låta på rätt sätt)
Ja jag vet hur man intonerar en gitarr men att man kan göra så med en bil det visste jag inte :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Det var B20 som hänvisade till i ett tidigare inlägg med bilder på orgelpipor att det var samma princip :lol:
Yes i know. Det var en sarkasm från min sida, syntes inte det? :mrgreen: Trots två "lol" och en "wink"
av mattish
Yaniz skrev:
mattish skrev:Jag skulle vilja säga att det blir vakuum i framdelen på kupén.
Föraren befinner sig alltså i ett vakuum!!! Utan syre! Hur många vakuumerade förare har jag mött på vägarna idag, tro? Därtill ett antal fyllon och påtända, enligt statistiken ... Framföra ett fordon med syrebrist i hjärnan låter utomordentligt trafikfarligt. Jösses, det där ger mig svår ångest.
Undertryck då..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kupen med det öppna fönstret fungerar som en orgelpipa eller som en basreflexlåda.

En vanlig basreflexlåda stämmer du ju av till 25 - 45 Hz i resonansfrekvens för att få bra tryck i basen ... Eftersom kupen(som blir högtalarlåda) är stor och rymmer flera kubikmeter luft så blir ju frekvensen kanske i området 3 - 7 Hz. För lågt för att dina öron ska kunna höra tonen, istället känner du det som varierande tryck/undertryck som pumpar.

Du kan ju skryta med att du har kört 130 dB i bilen nu, tyvärr var det 7 Hz så det var svårt att höra riktigt för en otränad person som inte är äkta audifil. :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
apersson850 skrev:Det brukar bli så. Öppna lite på andra sidan också, så försvinner det. Vad man nu ska köra med öppna fönster för, förstås, när det finns AC. Tryck länge på upplåsningsknappen, så öppnas alla rutor samtidigt. Lufta ut och tryck sen länge på låsningsknappen, så stängs allihop igen. Klart.
+1
av Novis01
apersson850 skrev:... Vad man nu ska köra med öppna fönster för, förstås, när det finns AC...
Ärtsopperelaterad anledning? :lol:
av Yaniz
mattish skrev:
Yaniz skrev:
mattish skrev:Jag skulle vilja säga att det blir vakuum i framdelen på kupén.
Föraren befinner sig alltså i ett vakuum!!! Utan syre! Hur många vakuumerade förare har jag mött på vägarna idag, tro? Därtill ett antal fyllon och påtända, enligt statistiken ... Framföra ett fordon med syrebrist i hjärnan låter utomordentligt trafikfarligt. Jösses, det där ger mig svår ångest.
Undertryck då..
Jag förstod vad du menade, men kunde inte motstå frestelsen att utveckla resonemanget. Ta inte illa upp, det var inte meningen att på något sätt vara elak.
av mattish
Yaniz skrev:
mattish skrev:
Yaniz skrev:
Undertryck då..
Jag förstod vad du menade, men kunde inte motstå frestelsen att utveckla resonemanget. Ta inte illa upp, det var inte meningen att på något sätt vara elak.
Det är precis vad jag tror att det var.... :lol: (PO)
av Yaniz
Nää, det ska du inte tro.
Användarvisningsbild
av helgonet1
VolvoB20 skrev:Kupen med det öppna fönstret fungerar som en orgelpipa eller som en basreflexlåda.

En vanlig basreflexlåda stämmer du ju av till 25 - 45 Hz i resonansfrekvens för att få bra tryck i basen ... Eftersom kupen(som blir högtalarlåda) är stor och rymmer flera kubikmeter luft så blir ju frekvensen kanske i området 3 - 7 Hz. För lågt för att dina öron ska kunna höra tonen, istället känner du det som varierande tryck/undertryck som pumpar.

Du kan ju skryta med att du har kört 130 dB i bilen nu, tyvärr var det 7 Hz så det var svårt att höra riktigt för en otränad person som inte är äkta audifil. :D
Jag är ingen audifil (om man inte menar bilen audi då) men audiofil är jag, det ska gudarna veta :mrgreen: kanske därför jag uppfattade "turbulensen" lite annorlunda än alla andra i tråden. Volvo måste vara extra bra på att förstärka bastoner :-)-) :mrgreen: :mrgreen:

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]