...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
llesrof skrev:Det där gnällandet på Actibump och att fler poliser är lösningen på allt är inget annat än en variant på småbarnens "kan själv!". De vill inte att någon säger åt en vad man skall göra och inte göra och ser varje automatisk övervakning som ett påhopp av den personliga friheten. Grejen är bara den att om man följer reglerna så kommer man inte att märka att reglerna finns där så de som gnäller har väl kanske inte tänkt följa reglerna.
Så kanske andra tänker, jag vet inte. Jag gissar att ditt inlägg är en förlängd variant av din egen tanke. Jag har haft körkort sedan 1989 och har inte en enda bot, inte ens en P bot..
Men jag finner det förbannat lustigt att man pratar om döda i trafiken och pratar om att säkra övergångar för cyklister och fotgängare t.ex och sen väljer att ha trafikövervakning för EN typ av fordon. EN ENDA typ är det som avses att drabbas om denne kör för fort. Det är inget jag drömt, jag har fortfarande varit i kontakt med tillverkaren och diskuterat detta, där är det solklart. BILAR är målet. Men nu åker alla fordon från moped, motorcykel till lastbil med släp för fort. Eller det kanske inte spelar dej någon roll alls? Det kanske är en bekvämare tanke att en lastbil kör över 10 fotgängare än att en bil kör på en? I min värld ska inte nån behöva omkomma på grund av nonchalans och vinstpengar på en värdelös produkt. Då kan man sätta en fartkamera istället så är problemet bättre löst, men inte perfekt. Polis.. är perfekt eftersom dom kan ta flera typer av problem.
Trafikövervakning är rätt. Peka ut EN grupp i trafiken är fel. Med samma tankesätt kan vi alltid undanta allt utom bilar från fartkamerorna, idag är det redan lite så? Motorcyklar är redan undantagna eftersom man fotar främre skylten och inte bakre istället. Vilket i sej vore enklare att bötfälla fordonet istället för föraren där föraren inte syns på bild. Lastbilsåkerier vägrar ange vem som körde lastbilen och därmed klarar dom böterna utan problem. Gärna några makedonier bakom ratten så dom inte finns i svenskt register så är problemet helt avklarat. Bara susa på. Det är ju jäkligt säkerhetsfrämjande, eller hur?
Men visst känner du att det är ett ett BRA system som fungerar på alla så får du behålla den känslan.
*pettson* skrev: Men jag finner det förbannat lustigt att man pratar om döda i trafiken och pratar om att säkra övergångar för cyklister och fotgängare t.ex och sen väljer att ha trafikövervakning för EN typ av fordon. EN ENDA typ är det som avses att drabbas om denne kör för fort. Det är inget jag drömt, jag har fortfarande varit i kontakt med tillverkaren och diskuterat detta, där är det solklart. BILAR är målet. Men nu åker alla fordon från moped, motorcykel till lastbil med släp för fort. Eller det kanske inte spelar dej någon roll alls? Det kanske är en bekvämare tanke att en lastbil kör över 10 fotgängare än att en bil kör på en?
Jag försöker komma på ett mer diplomatiskt sätt att säga det på men jag kan inte: Du har fel. Actibump är INTE till för EN fordonstyp. ALLA fordonstyper känner av guppet. ALLA fordonstyper måste hålla rätt hastighet för att slippa få obehaget av ett gupp. ALLA som kör för fort drabbas.
Ring tillverkaren igen om du inte tror mig! Du säger ju själv att det var några år sedan.
*pettson* skrev:I min värld ska inte nån behöva omkomma på grund av nonchalans och vinstpengar på en värdelös produkt. Då kan man sätta en fartkamera istället så är problemet bättre löst, men inte perfekt. Polis.. är perfekt eftersom dom kan ta flera typer av problem.
Trafikövervakning är rätt. Peka ut EN grupp i trafiken är fel.
En fartkamera kostar kommunen ungefär lika mycket som en Actibump utslaget på tio år. Till det kommer den polisiära kostnaden för identifiering och bötfällande.
Problemet är att en fartkamera dels inte straffar/påminner fortköraren direkt, man får vänta några veckor tills böteslappen kommer. Dels finns inte så många fartkameror inne i städer, där ju faktiskt de flesta fotgängarna finns. Dels måste kommunen ansöka om att få en fartkamera hos trafikverket och det är en handläggningstid på typ ett år och då är det inte ens säkert att man får en kamera. Dels är inte alla kameror igång samtidigt eftersom polisen inte har resurser att behandla alla foton på fortkörare som skulle komma in då så då är det ändå en hel massa fortkörare, oavsett fordonstyp, som går fria.
Med Actibump straffas ALLA som kör för fort. Dygnet runt. Du kan inte ha en polis på en och samma plats dygnet runt, tyvärr.
*pettson* skrev:Med samma tankesätt kan vi alltid undanta allt utom bilar från fartkamerorna, idag är det redan lite så? Motorcyklar är redan undantagna eftersom man fotar främre skylten och inte bakre istället. Vilket i sej vore enklare att bötfälla fordonet istället för föraren där föraren inte syns på bild. Lastbilsåkerier vägrar ange vem som körde lastbilen och därmed klarar dom böterna utan problem. Gärna några makedonier bakom ratten så dom inte finns i svenskt register så är problemet helt avklarat. Bara susa på. Det är ju jäkligt säkerhetsfrämjande, eller hur?
Men visst känner du att det är ett ett BRA system som fungerar på alla så får du behålla den känslan.
Lastbilschaufförerna, från Makedonien och överallt annars, får också smällen av Actibump, som sagt. Omedelbar bestraffning, till skillnad från en fartkamera.

En oberoende utvärdering, som visserligen inte nämner hur det går för de tunga fordonen men som visar resultatet kanske kan vara något att läsa:
http://www.edeva.se/filer/rapporter/Utv ... 150525.pdf
av *pettson*
Du måste gilla att skoja lite.. Fundera igen på vad det är jag säger.. eller så tar du fram boken och ritar lite.. gärna ett block med 5mm rutor i. Actibump öppnar sej för alla som kör för fort och det går att stänga av. CHECK...
NU vill jag du tar fram blocket. Nu ritar du ett skalenligt däck till en bil. Notera hur högt hjulet är. Gör samma experiment med ett lastbilshjul. Se hur högt det däcket blev.
NU ritar du fållan.. gör djupet motsvarande 50mm djupt. Se nu hur långt ned ett bildäck går i fållan. Och så ser du hur djupt ett lastbilsdäck går i samma fålla. Vips.. så pratar vi samma språk..
Då inser du också att den som åker på 13tums hjul får en jävla smäll eftersom diametern på däcket är mindre.. medans den med 20 tummare på inte alls får samma, bussen eller lastbilen får ett litet oljud, inget mer. Skulle någon mot förmodan lyckas pressa ur en traktor så får han inte ens ett oljud med dom stora hjulen.. Du får mej ALDRIG att tycka att det är en bra produkt.

Du har dessutom missuppfattat helt och hållet hur en polis fungerar. Han står inte dygnet runt, då vore han värdelös. Han bara finns där plötsligt..
Fartsyndaren saktar ned till actibump och gasar på sen igen precis som vid kamerorna. Jag bor vid en kamera så kom inte säg att det är nåt påhittat, jag kan offra lite fritid och filma åt dej så ska du få se hur fartkameror fungerar i verkligheten, inte som rapporterna rapporterar dom..
Så kan du aldrig göra med polis eftersom du inte vet var dom är härnäst.
Så ingen med stora hjul blir bestraffad... varken hassan ,makedoniern, grannen från nyköping eller andra..
Tempot blir ryckigt mellan alla trafiksäkerhetskameror eftersom förarna bromsar in före varje kamera för att sedan öka farten när de har passerat kameran. Det är väl inte bra för vare sig miljön eller trafiksäkerheten?

Mätningar visar att det skiljer i genomsnitt 2 km/tim vid kamerorna och mellan kamerorna. Den skillnaden påverkar inte trafiksäkerheten eller miljön i någon större omfattning. De vägmärken som anger hastigheten framför varje kamera gör det dessutom lättare för dig som trafikant att hålla reda på vilken hastighet som gäller.

http://www.trafikverket.se/Privat/Resan ... r---Syfte/
torbjorn_75 skrev:Tempot blir ryckigt mellan alla trafiksäkerhetskameror eftersom förarna bromsar in före varje kamera för att sedan öka farten när de har passerat kameran. Det är väl inte bra för vare sig miljön eller trafiksäkerheten?

Mätningar visar att det skiljer i genomsnitt 2 km/tim vid kamerorna och mellan kamerorna. Den skillnaden påverkar inte trafiksäkerheten eller miljön i någon större omfattning. De vägmärken som anger hastigheten framför varje kamera gör det dessutom lättare för dig som trafikant att hålla reda på vilken hastighet som gäller.

http://www.trafikverket.se/Privat/Resan ... r---Syfte/
Jag kör dagligen mellan en massa fartkameror och det där beteendet känner jag inte igen. En och annan gasar på som de idioter de är mellan kamerorna men de flesta tuffar på. Jag tycker i så fall att det är vanligare att folk sänker hastigheten till en bit under hastighetsgränsen. Det skulle de göra om det stod en polis vid vägen också. Då skulle de nog skita på sig också.

Och 2 Km/tim? Om jag inte kör med farthållare så varierar min hastighet också med 2 Km/tim om man mäter vid olika tillfällen.
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:Vad har Actibump för säkerhetseffekt?

Actibump har samma beteendepåverkan på förare som ATK. Hastigheterna för alla fordonstyper sänks, både 85-percentilen och topphastigheterna. Framkomligheten påverkas inte.

http://www.edeva.se/index.php/actibump/fragorsvar/
Visst är reklamen vacker..
När systemet satt i linköping kom första texten med statistiken ut. Systemet hade en fruktansvärd respons typ 98% eller något. När all reklam var läst så syntes fakta om undersökningen. Nu kommer jag inte ihåg dom exakta siffrorna men nåt liknande detta..
Tiden som användes var två timmar en söndagkväll i november..
Fordonen som iaktogs var 5 bilar och en buss..
Det var underlaget för statistiken som bildade fakta till att få prova i linköping.
Dvs nonsensfakta..

Någon kan väl förklara fysiken bakom hur ett fordon med stora hjul drabbas lika som ett med små hjul när falldjupet är konstant på luckan. Falldjupet är enligt företaget dessutom exakt detsamma som *ett godkänt potthål* enligt ett gammalt mail. Ett * godkänt potthål finns inte ens nåt som heter inom väghållningen.
På frågan om det skadar däcken så har kanten en radie som ska skona däcken. Det har man filmat i labb. Men man går inte in på vad för storlek på hjul förutom att det är bil.
På frågan om det är testat mot motorcyklar och cyklister så dom inte skadar sej, så får jag veta att dom kan åka runt och att åka för fort i trafiken är också farligt.. ytterligare kontakt visar att inga tester gjorts mot tunga fordon eller tvåhjuliga fordon. Varken på labbnivå eller irl.

Jag skiter blankt i hur statistiken säger att folk bromsar ner eller inte. Statistik är exakt vilket utfall du frågar efter. Rätt fråga ger rätt svar. Men om det är en bild av sanningen är en annan sak.
Jag säger att den som inte drabbas den bromsar inte.
Den som drabbas minst är i detta fallet dom som har längst bromssträcka på grund av storlek och tyngd.
Möjligt att alla inte känner igen körningen mellan kameror, här är det 70 knyck.Det går i 100 fram till kameran bromsas.. gasas 1 km till nästa kamera. 365 dagar per år. Jag får väl offra en timma och filma vid fartkameran så kan ni roa er med att räkna bromsljus? Låter onekligen spännande att bo vid enda fartkameran i landet där det är som en blinkfyr.

Statistiken som alla gillar säger att just här kör bara 16st för fort per år.. statistiken säger också att det varit 12 dödsolyckor längs samma 70 väg... konstigt nog känner jag bara till en enda dödsolycka längs den här vägen på 22 år. Och.. han var sjuk och dog bakom ratten innan han körde i. Enligt statistiken var det noll singelolyckor förra året. Det trots att jag själv assisterade efter en voltning med polis och ambulans och brandkår på plats. Han hade somnat bakom ratten. Samma vinter räknade jag till 31 avåkningar som jag åkte förbi i min pendling. Men det var alltså totalt noll i statistiken.
Det finns dikter, statistik och ren o skär lögn att välja på..
Vad beträffar Actibump borde det väl gå att installera viktsensorer strax före "hålet" så att den öppnar olika mycket beroende på vad för fordon som närmar sig?
Lastbilar och bussar bromsar inte ned nu heller för dessa gupp som är formade som en betongknöl mitt i vägen, utan de glider bara förbi med hjulen på sidorna.
Jag tror hellre på någon form av aktivt fartgupp än de puckelpistlar de bygger nu. Det är inte bra för varken förare, bil eller miljö.
Sen ska väl guppen vara anpassade efter vägens utformning och hastighet? Är det satt 60km/h en solig dag med fri sikt då ska de väl gå att köra i den nämnda hastigheten? Sätta tre fartgupp på en 60-väg inom loppet av 300meter är ren jäkla idioti. Man undrar om kommunen älskar start och stopp.
Inte nog med det så är det inte ens övergångställ/cykelöverfart på alla av dessa gupp som dessutom går över en huvudled.
*pettson* skrev: Möjligt att alla inte känner igen körningen mellan kameror, här är det 70 knyck.Det går i 100 fram till kameran bromsas.. gasas 1 km till nästa kamera. 365 dagar per år
Jag håller med dig där Pettson och nej du är inte ensam över att ha en sådan kamera :)
Det är långt över hastighetsbegränsning tills skylten med kameran dyker upp , då blir det tvärnit till drygt 10km/h under angiven hastighet, efteråt så är det full rulle igen...tillbaka till start och stopp.

Dock förstår jag inte varför man i Sverige inte tillämpar fartkameror med Medelhastighetsövervakning som i exempelvis Norge, då försvinner full rulle och tvärnit mentaliteten hos många förare. Lägg till att bilens ägare åker på boten så hjälper inga solskydd heller.

Sen är självklart trafikpolisövervakning det bästa då de som du säger tar bilister för andra brott. Men om du blickar ut över sverige så ser du rätt fort att det bantas ned rejält på den fronten.
Aktibump är dött...

I framtiden kommer alla bilar att övervakas automatiskt och bötfällas via Galileo (EUs egen GPS). Även trängselavgifter kommer att tas ut på samma sätt.

Systemet planeras fullt utbyggt under 2018 och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder EUR.

Att man inte lagstiftat om denna funktionalitet i nyproducerade bilar redan idag beror på att man inte kunnat göra det när man är beroende på USAs militära GPS idag som de kan stänga av när som helst. Men efter 2018 så blir har vi vårt eget system i Europa som vi själva kontrollerar och då blir det andra bullar....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]