Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaBlo
Funktionen har fungerat på samtliga modeller(förutom D2 tror jag) förutsatt att bilen har automatisk växellåda. Droopy om man nu har VOC så finns det ju ingen poäng med att starta motorn för att värma bilen när den är utrustad med en bränsledriven värmare från början ;-)
Användarvisningsbild
av crumpets
sura56 skrev: En annan bra sak är att om bilen står på en parkering när det är varmt så stänger den gardinen för panoramataket automatiskt efter en stund
om man inte gjort det själv först. 8) 8)
:shock: Det där var faktiskt sjukt smart. Egentligen både sommar och vinter ångrar jag mig alltid bittert när jag inte drar för innertaket innan jag lämnar bilen. På vintern blir bilen inte riktigt varm pga kallraset och på sommaren når ju hela inredningen glödtemperatur :)
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:Att ha en bil stående på tomgång kall är inte bra för motorn. Den blir inte varm på grund av den låga belastningen så oljan kommer inte upp i temperatur.
Svensk klimat är ju lite kallare än Danmark men när jag startar i dk på vintern 5 min innan jag drar kan jag se att olja och vatten är runt 30-50 grad när jag åker i väg. Så det funkar bra.

Det som är ett problem för kall motor är avgas iom. systemet inte är varmt. För att få upp temp i avgassystemet snabbt rekommanderas att åka direkt så det kommer varv på motorn. Inget som i princip är bättre för motorn. Och i alla fall inget jag bryr mig om.

Aldrig haft en motor som rasat pga. detta.
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]