Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Med elhybrider tror jag det är möjligt. Vi har väldigt mycket skog och bra återväxt, samt mycket slaggprodukter som idag inte används eller eldas upp som med viss teknikutveckling kan utvinnas bränslen ur.

Det kommer inte hända under vare sig det här eller nästa årtionde att diesel och bensinbilar blir förbjudna att köra.. Däremot tror och hoppas jag på att man med ömsom morötter för miljöalternativ och fördyringar för fossilbilar får till en växling vad gäller nya bilar.. Och kanske vi om 10 eller 15 år ser ett förbud på nya bilar som går på diesel och bensin. Min säljare på Volvo tror tydligen att inom 10 år får dom inte sälja nått som går på enbart fossilbränslen.
Enligt honom går det inte heller att på kort sikt (inom typ 10 år) förbjuda t.ex dieselbilar att köra i Storstäder på det sätt som Oslo gjort.. Norge har enligt min säljare haft en lagtext eller "disclamer" sen tidigt 00-tal som "varnat" dieselbilköpare för att det kan komma ett förbud under bilens livstid. Har inte ännu hunnit kolla upp hur pass sant det är... Men någonstans måste han fått det ifrån.
Joel80: Man föreslog redan runt 2006 - 07 att alla motorer skulle kunna köras på alternativa bränslen eller fossilbränslen utan några komplicerade omställningar.
Detta var inget lagförslag eller liknande utan mera ett debattinlägg av initierade debattörer. Nu har man ju haft några år på sig med FFV och samlat erfarenheter, så jag tycker inte det vore så svårt. Det sas ju dessutom att dom nya VEA-motorerna skulle även finnas i E85-versioner. Det blev inget av det. Men Volvo tycks ju ha lagt ner E85 numera? Det finns inga modeller på http://www.miljofordon.se/fordon Där finns bara Audi och VW. På Volvocars hittar man inget heller.
Nej det är synd... och beror nog till viss del på den klyftan och förakt för varandra som skapats inom politiken. Man ser nu betydligt färre möjligheter att sammarbeta brett över sånna områden som faktiskt skulle behöva långvarighet och enighet över blocken. Allt högern gör nu under vänsterstyre är att försöka undergräva trovärdigheten.. och typ samma sak åt andra hållet.

Jag saknar respekt för varandras åsikter både i politiken och i politiska samtal. Man häver ur sig hat och förtal i var och varannan mening. Använder nidnamn (Även på det här forumet är det mycket "rödvinsvänster", miljömuppar, o.s.v).

Vad som skulle behövas är en bred överenskommelse och riktning så att både tillverkare, handlare och köpare vet vad som gäller och kommer att gälla. Att det byts "favoritbränsle" var 4:e eller 8:e år är inte optimalt, oavsett om man är höger eller vänster.

Jag tycker bl.a det är synd att det inte finns nån T4F i sortimentet idag.. för den V60 MY12 vi har är helt fantastisk att köra. Skönaste motorn jag haft.. Men dom försvann i samband med att skattefördelarna för förmånsbilar blev sämre för etanolbilarna.. och att man samtidigt premierar dieselbilarna och ger skattelättnader på dem. (I allafall de som klassats/klassas som miljöbilar.)
Sharkbait skrev:Åsa Romson (MP) sade i partiledardebatten att det framtida bränslet är "gjord på den svenska skogen, gas och flytande produkter från restprodukter av jordbruket".
Är detta ens möjligt? Att ersätta bensin och diesel helt och hållet mot den svenska skogen, gas och flytande restprodukter från jordbruket?
Räknade på det för några år sedan för skojs skull: om man tar Jordbruksmark och odlar för etanol/biodiesel-produktion så behöver man i princip ta 100% av sveriges åkrar för att täcka behoven. Så det blir inget kvar att odla mat på.

Tar man skogsmark och producerar syntetisk-metanol/bensin/diesel så behöver man bara ta 15-20 % av dagens skogs-areal pga att skogen har mycket större yta + syntet-metanol/bensin/diesel är långt mera effektivt att producera.
Räkna också in att med hybrider kan merparten av de kortare resor säkert göras på el. Då behövs inte så mycket skog/åkermark som i det du räknade på.
Lösningen är nog inte enbart ett visst bränsle. Viss gas kanbjag också tänka mig kan spela in för att täcka behoven.
joel80 skrev:Räkna också in att med hybrider kan merparten av de kortare resor säkert göras på el. Då behövs inte så mycket skog/åkermark som i det du räknade på.
Lösningen är nog inte enbart ett visst bränsle. Viss gas kanbjag också tänka mig kan spela in för att täcka behoven.
Köra på El är fullständigt totalkört ......

Enligt Miljöpartiet måste vi sluta använda el, inte börja förbruka mera el i elbilar..... titta i diagrammet,

Kärnkraft-el - Bort omedelbart
Vattenkraft el - Ska bort på lite sikt för att återställa ingreppen på natur, älvar och fiskens reproduktion. Man vill ju tex ompröva ALLA vattenkraftverks tillstånd som finns idag.

Att ersätta 150 TWh elproduktion med andra källor kommer att ta tid, Kommer inte finns någon el kvar att köra bilar på. Om vi inte går över till Polsk brunkolsel då.

Annars är diagrammet intressant, titta på hur stor del av vår energi som kommer från en handfull stenålders ineffektiva kärnkraftverk som delvis står stilla. Skulle vi bara ersätta dem med nya moderna effektiva reaktorer skulle man kunna få hela Sveriges energibehov från dessa så vi slapp både olja och vattenkraft.

Bild
svergie2 skrev:Extremt dumt att slopa vattenkraft, vi måste ha mer förnyelsebar energi, inte mindre...
Visst, men kom ihåg att vattenkraft är en extrem form av miljöförstöring. Du lägger 10.000-tals hektar under vatten.

Du tömmer och torrlägger älvarna och leder vatten långa vägar genom tunnlar till turbiner.

Dammarna/vattenmagasinen fylls på /töms också hela tiden så de blir varken sjöbotten eller skog utan en död yta pga att den stundtals är under under utan och stundtals torrläggs.

Varför har det inte byggts några nya vattekraftverk i Sverige sedan den tiden man inte brydde sig om miljön tror ni, I dag får du aldrig tillstånd till att dämma upp en älv till. Och skulle du ompröva existerande kraftverk lika hårt som görs med nya görs skulle inget bli kvar.
Jag kan också tycka att det är lågt att kalla folk för rödvinsvänster och miljömuppar (nu var det ju jag som skrev det).
Dock så är den riktiga politiken ännu värre med sitt fulspel.
Jag vill också ha en värld utan avgaser och att folk skall ge fan i att tappa ut spilloljan i dagvattenbrunnen även om det ibland kan låta som att jag skulle strunta i miljön och inte bry mig.
Men problemet som jag ser det är att det aldrig presenteras en helhetslösning från Miljörörelsen utan ett förslag ger två nya problem som skall lösas.
För gärna fram att man vill ha ett förbud för bensin och diesel men inte utan att presentera ett alternativ som är hållbart och som inte slår ut den egna industrin och transportnäringen.
Vi kan ju stänga Sveriges reaktorer redan i morgon om man slipper bry sig om att vi inte har någon el på lördag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]